Taakveld uitleg |
---|
Verkeersveilige stad | |||
We hebben verkeersveiligheid een belangrijk gemaakt van het Masterplan Mobiliteit, waarin de droom Veilig is uitgewerkt met een concrete actieagenda voor de komende jaren (tot en met 2026). | |||
Verbeteren verkeersveiligheid rondom scholen | |||
O.a. onderzoek naar blijvende motivatie voor BVL-logo, uitdelen van verkeershesjes tijdens fietsverkeersexamen, en betere betrokkenheid bij campagnes en verkeersveiligheidsacties. | |||
Autoluwe binnenstad | |||
Het streven naar een binnenstad met een minder dominante plek voor de auto hebben we o.a. gedaan met experimenten op straat en bovendien onderdeel gemaakt van het Masterplan Mobiliteit, onder andere in de droom Ruimte maken. | |||
30 km/u straten in het centrum | |||
In het Masterplan is invulling gegeven aan de motie 30 voor heel Eindhoven. Vooruitlopend daarop zijn voor 9 straten voorbereidingen getroffen om op korte termijn 30 km/u te worden. | |||
Bereikbaarheid van de stad | |||
We hebben de bereikbaarheid van de stad verbetert met aanleg van nieuwe HOV en fietsinfra en dromen uitgewerkt in het Masterplan Mobiliteit onder de droom ‘verbinding’. Daarin zetten we de komende jaren stevig in op het verbeteren van de bereikbaarheid van de stad. | |||
Realiseren fietsinfrastructuur | |||
In 2023 zijn belangrijke stappen gezet bij regionale fietsroutes naar Veldhoven, Nuenen/Helmond, Best en Oirschot. Zo is het fietspad naar Helmond binnen de bebouwde kom, op straat afgerond. Tegelijkertijd blijven er uitdagingen voor deze fietsroutes | |||
Verbeteren kwaliteit HOV | |||
O.a. ingezet op de (voorbereidingen voor) uitbreiding van het HOV-netwerk en het agenderen van de kwaliteit van het stedelijke OV bij de concessieverlener en -houder. | |||
Vernieuwen verkeerslichten | |||
In 2023 zijn er 8 verouderde verkeerslichten vernieuwd, dit is minder dan andere jaren, doordat er daarnaast een aantal grote projecten zijn uitgevoerd (HOV3, Kempenbaan Oost). | |||
Realiseren hubs | |||
Hubs zijn belangrijk onderdeel in het Masterplan mobiliteit, en daarnaast zijn er diverse wijkhubs bijgekomen in Eindhoven. Ook zijn er stappen gezet om te komen tot regionale hubs. | |||
Duurzame mobiliteit | |||
Duurzame mobiliteit maakt onderdeel uit van de droom ‘schoon’ in het Masterplan Mobiliteit wat in 2023 is opgesteld. We hebben ingezet op de acties rondom de Green Deal Zero Emissie Stadslogistiek en versnellen van de laadinfrastructuur. | |||
Stimuleren laadinfrastructuur | |||
De aanwezigheid van laadinfrastructuur is een belangrijke overweging bij de aanschaf van een elektrische auto. Daarvoor is het Uitvoeringskader laadinfrastructuur opgesteld. | |||
Aantrekkelijke en leefbare openbare ruimte | |||
We hebben hier invulling aan gegeven door het uitvoeren van het dagelijks onderhoud (reinigen, onkruid verwijderen, aanpak zwerfafval ect.), het uitvoeren van groot onderhoud en vervangingen. We hebben in 2023 3 fietspaden omgevormd naar asfalt | |||
Onderhouden wegen | |||
Er is uitvoering gegeven aan het onderhoudsprogramma wegen. Hierbij zijn vijf straten vergroend. | |||
Onderhouden bruggen, viaducten en tunnels | |||
Er is onderhoud uitgevoerd aan 12 bruggen/tunnels/viaducten. Vier projecten vielen onder de Tunnelvisie. Drie projecten hebben vertraging opgelopen en worden in 2024 uitgevoerd. | |||
Onderhoud openbare verlichting | |||
Er is uitvoering gegeven aan het onderhoudsplan door vervanging van lampen, armaturen en masten. Lampen worden standaard vervangen door LED. Dit jaar zijn bijna alle SOX lampen (hoog vermogen) vervangen. | |||
Reinigen | |||
Alle openbare ruimte in eigendom van de gemeente is in 2023 gereinigd. |
In 2023 hebben we voor duurzaamheid het volgende gedaan:
Mobiliteit | ||
• | Invoering van de nul-emissiezone : | |
De invoering van een ZE-zone voor vracht- en bestelvoertuigen wordt voorbereid: concept-verkeersbesluiten, verkenning van handhavingswijze, landelijk loket ontheffingen. Voor ZE touringcarvervoer is met I&W, KNV en G4 een afsprakenkader vastgesteld. | ||
• | Groene stadslogistiek : | |
Er lopen twee projecten waarvoor subsidie is toegekend. Resultaten worden 2024 opgeleverd. | ||
• | Bouwhubs: | |
Bouwhub op de Hurk is gecontinueerd en wordt benut binnen onder andere bouwproject Niko en Lighthouse. In 2023 is gewerkt aan betere benutting van een bouwhub door dit mee te nemen in de interne aanbestedingsprocessen. | ||
• | Turnn-apps: | |
MaaS-pilot is begin 2023 afgerond. De Turnn-app heeft marktintroductie niet gehaald. De landelijke pilot heeft wel apps opgeleverd die ook in Eindhoven bruikbaar zijn. Brainport Bereikbaar is voor adoptie van MaaS versnellingsprojecten gestart. | ||
• | Publieke laadpalen: | |
Gerealiseerd. Strategie is vastgesteld in een geactualiseerd 'uitvoeringskader laden elektrische mobiliteit'. In 2023 is met behulp van een plankaart een groei gerealiseerd van ca. 800 laadpunten begin 2023 naar 1.443 laadpunten eind november 2023. |
In 2023 hebben we ons vooral gericht op:
• | Autoluw centrum en Masterplan : |
---|---|
In het Masterplan is een belangrijke stap gezet voor het centrum aantrekkelijker, groener en bereikbaarder te maken. O.a. door het besluit over verkeerscirculatie met sectoren, het invoeren van 30 km/u, maar ook de nieuwe Fuutlaan. | |
• | Invulling geven aan gemaakte (MIRT) afspraken: |
Uitwerking en uitvoering MIRT-pakket: Er zijn belangrijke stappen gezet in het uitwerken van het tracé HOV4 Eindhoven Centraal – De Run, de MIRT Verkenning van de multimodale knoop, de uitwerking van regionale hubs en werkgeversaanpak. | |
• | Fiets op 1: |
In het Masterplan heeft de fiets een prominente plek waarmee er invulling is gegeven aan een de actualisatie van Agenda Fiets, o.a. met regionale en stedelijke fietsroutes, fietsparkeren en fietsstimuleringsmaatregelen. | |
• | Brainport Bereikbaar: |
We hebben verder ingezet op uitvoeringskracht van gedragsveranderingsaanpak met behulp van de regionale organisatie van Brainport Bereikbaar, zoals met acties uit de binnenstadsdeal. | |
• | Elektrische (deel)mobiliteit: |
Het nieuwe Uitvoeringskader laden elektrische mobiliteit is in 2023 vastgesteld. Nieuw beleid op gebied van deelmobiliteit/MaaS en op gebied van schone mobiliteit zijn onderdeel van Masterplan Mobiliteit 2050. | |
• | Een aantrekkelijke en toekomstbestendige openbare ruimte: |
In 2023 zijn o.a. de Robbenstraat en Amazonelaan heringericht. We zorgen in deze projecten voor een groene, klimaatbestendige en toegankelijke openbare ruimte. In het kader van onderhoud wegen zijn t/m 2023 16 v.d. totaal 20 straten vergroend. | |
• | Duurzame openbare ruimte: |
In 2023 zijn 3 fietspaden omgevormd naar asfalt. We passen circulariteit toe, door o.a. hergebruik van materialen en duurzaam asfalt. Er is gestart met het versneld verledden van de openbare verlichting in het kader van duurzaamheid. | |
• | Herinrichting Boschdijk: |
Begin 2023 is gestart met de herinrichting van de Boschdijk. De Boschdijk binnen de Ring krijgt een klimaatadaptieve, groene en verkeersveilige inrichting. Een groot deel van het werk is uitgevoerd. De werkzaamheden worden in 2024 afgerond. | |
• | Afstemming onderhoud op de omgeving: |
Fase 2 van de pilot bladkorven is uitgevoerd. Diverse initiatieven op het gebied van zwerfafval zijn ondersteund. Langs het nieuwe fietspad In de Loostraat is een start gemaakt met het aanbrengen van sensoren op de lichtmasten. |