Taakvelden

2.1 Verkeer en vervoer

In 2023 hebben we voor duurzaamheid het volgende gedaan:

Mobiliteit

Invoering van de nul-emissiezone :

De invoering van een ZE-zone voor vracht- en bestelvoertuigen wordt voorbereid: concept-verkeersbesluiten, verkenning van handhavingswijze, landelijk loket ontheffingen. Voor ZE touringcarvervoer is met I&W, KNV en G4 een afsprakenkader vastgesteld.

Groene stadslogistiek :

Er lopen twee projecten waarvoor subsidie is toegekend. Resultaten worden 2024 opgeleverd.

Bouwhubs:

Bouwhub op de Hurk is gecontinueerd en wordt benut binnen onder andere bouwproject Niko en Lighthouse. In 2023 is gewerkt aan betere benutting van een bouwhub door dit mee te nemen in de interne aanbestedingsprocessen.

Turnn-apps:

MaaS-pilot is begin 2023 afgerond. De Turnn-app heeft marktintroductie niet gehaald. De landelijke pilot heeft wel apps opgeleverd die ook in Eindhoven bruikbaar zijn. Brainport Bereikbaar is voor adoptie van MaaS versnellingsprojecten gestart.

Publieke laadpalen:

Gerealiseerd. Strategie is vastgesteld in een geactualiseerd 'uitvoeringskader laden elektrische mobiliteit'. In 2023 is met behulp van een plankaart een groei gerealiseerd van ca. 800 laadpunten begin 2023 naar 1.443 laadpunten eind november 2023.

In 2023 hebben we ons vooral gericht op:

Autoluw centrum en Masterplan :

In het Masterplan is een belangrijke stap gezet voor het centrum aantrekkelijker, groener en bereikbaarder te maken. O.a. door het besluit over verkeerscirculatie met sectoren, het invoeren van 30 km/u, maar ook de nieuwe Fuutlaan.

Invulling geven aan gemaakte (MIRT) afspraken:

Uitwerking en uitvoering MIRT-pakket: Er zijn belangrijke stappen gezet in het uitwerken van het tracé HOV4 Eindhoven Centraal – De Run, de MIRT Verkenning van de multimodale knoop, de uitwerking van regionale hubs en werkgeversaanpak.

Fiets op 1:

In het Masterplan heeft de fiets een prominente plek waarmee er invulling is gegeven aan een de actualisatie van Agenda Fiets, o.a. met regionale en stedelijke fietsroutes, fietsparkeren en fietsstimuleringsmaatregelen.

Brainport Bereikbaar:

We hebben verder ingezet op uitvoeringskracht van gedragsveranderingsaanpak met behulp van de regionale organisatie van Brainport Bereikbaar, zoals met acties uit de binnenstadsdeal.

Elektrische (deel)mobiliteit:

Het nieuwe Uitvoeringskader laden elektrische mobiliteit is in 2023 vastgesteld. Nieuw beleid op gebied van deelmobiliteit/MaaS en op gebied van schone mobiliteit zijn onderdeel van Masterplan Mobiliteit 2050.

Een aantrekkelijke en toekomstbestendige openbare ruimte:

In 2023 zijn o.a. de Robbenstraat en Amazonelaan heringericht. We zorgen in deze projecten voor een groene, klimaatbestendige en toegankelijke openbare ruimte. In het kader van onderhoud wegen zijn t/m 2023 16 v.d. totaal 20 straten vergroend.

Duurzame openbare ruimte:

In 2023 zijn 3 fietspaden omgevormd naar asfalt. We passen circulariteit toe, door o.a.  hergebruik van materialen en duurzaam asfalt. Er is gestart met het versneld verledden van de openbare verlichting in het kader van duurzaamheid.

Herinrichting Boschdijk:

Begin 2023 is gestart met de herinrichting van de Boschdijk. De Boschdijk binnen de Ring krijgt een klimaatadaptieve, groene en verkeersveilige inrichting. Een groot deel van het werk is uitgevoerd. De werkzaamheden worden in 2024 afgerond.

Afstemming onderhoud op de omgeving:

Fase 2 van de pilot bladkorven is uitgevoerd. Diverse initiatieven op het gebied van zwerfafval zijn ondersteund. Langs het nieuwe fietspad In de Loostraat is een start gemaakt met het aanbrengen van sensoren op de lichtmasten.

Deze pagina is gebouwd op 05/30/2024 10:17:58 met de export van 05/29/2024 20:27:03