Verkeer, vervoer en waterstaat
2.1 Verkeer en vervoer |
---|
Dit programma bestaat uit vijf taakvelden. Taakveld 2.1 Verkeer en Vervoer omvat niet alleen taken voor verkeer en vervoer maar ook de bijbehorende infrastructuur en het onderhoud. De taakvelden 2.2 Parkeren en 2.5 Openbaar vervoer dragen bij aan de doelstellingen van taakveld 2.1. De taakvelden 2.3 en 2.4 kennen een zeer beknopte toelichting omdat hier geen specifiek beleid op is.
Het proces om te komen tot een Masterplan Mobiliteit van de stad en voor de stad stond in 2023 centraal. Tijdens tientallen bijeenkomsten in de vorm van Dromenlabs, Kennislabs, Straatlabs, experimenten en op nog diverse andere momenten zijn we met de stad het gesprek aangegaan over hoe de Eindhovense mobiliteit er in 2050 uit ziet. Door verder in de toekomst te kijken hebben wij letterlijk ruimte genomen om breder te kijken naar mobiliteit. We zijn gaan dromen om uiteindelijk tot een samenhangend en evenwichtig plan te komen voor en door de stad. Er zijn zeven dromen naar voren gekomen: verbinding, vrijheid voor iedereen, ruimte maken, schoon, veilig, gezond en ontspannen. Het zijn dromen over een positieve toekomst waarin de mens centraal staat. En ook dromen over de bijdrage die mobiliteit levert aan de belangrijke uitdagingen van deze tijd, zoals de groei van onze stad, verstedelijking en klimaatverandering. Tegelijkertijd is het niet bij dromen gebleven, er zijn ook concrete stappen én financiële middelen opgenomen in de actieagenda van het Masterplan om onze dromen te verwezenlijken. Het gaat dan onder andere om investeringen in loop- en fietsroutes, wijkgerichte aanpak en verkeersveiligheid. Een belangrijk uitgangspunt is dat de agenda als een samenhangend pakket functioneert en er een belangrijke balans is gevonden in de nadere uitwerking. Tegelijkertijd is het slechts een startpunt en niet in beton gegoten. Er ligt hiermee een belangrijke basis om de komende jaren belangrijke stappen te zetten: Wij gaan vooruit! Ga je mee?
In 2023 hebben we diverse onderhoudsprojecten uitgevoerd die bijdragen aan het op basiskwaliteit houden van de stad. Door het uitvoeren van dagelijks onderhoud (o.a. reinigen, onkruidbestrijding, zwerfafval ruimen en in de winter gladheidsbestrijding) is de stad schoon, heel, netjes en veilig gehouden. Ook is aan een aantal straten groot onderhoud uitgevoerd. Zo is de deklaag vervangen van o.a. een gedeelte van de Onze Lieve Vrouwestraat, de Marconilaan en enkele wegen in de Karpen. Onder andere de Robbenstraat, Amazonelaan en Florencelaan zijn in het kader van onderhoud heringericht, waarbij de straten ook meteen klimaatadaptief zijn ingericht, door zoveel mogelijk te ontharden en vergroenen. Vanuit het onderhoudsprogramma openbare ruimte hebben we vijf straten vergroend. Net zoals voorgaande jaren is aandacht besteed aan de toegankelijkheid van de openbare ruimte en is bewegen en ontmoeten in de openbare ruimte gestimuleerd. In dat kader zijn er onder andere weer een aantal ommetjes (4) gerealiseerd en zijn de fietspaden van de Kennedylaan en Kloosterdreef (1 zijde) voorzien van asfalt. Duurzaamheid en circulariteit zijn onderdeel van de plannen die in de openbare ruimte worden uitgevoerd. Zo is de verlichting in diverse straten door LED vervangen, zoals de Boschdijk, Robbenstraat, Vlokhovenseweg en De Schakel. De handreiking circulaire openbare ruimte die we in 2021 hebben opgesteld passen we toe in onze onderhoudsprojecten.