(bedragen in onderstaande tabel x € 1.000)
Naam verbonden partij | Taakveld | |||||||
Gemeenschappelijke regelingen | ||||||||
GR Centrum Uitvoering Reinigingstaken Eindhoven en omgeving (CURE) | 7.3 | |||||||
Korte toelichting | Cure behartigt de belangen van en de samenwerking tussen Eindhoven, Geldrop-Mierlo en Valkenswaard voor het beheer van huishoudelijke afvalstoffen en daarmee samenhangende taken. Dit, in lijn met de Wet milieubeheer en het door de overheid gevoerde afvalstoffenbeleid.Cure doet dit door de focus te leggen op 4 kernwaarden, zijnde 100% hergebruik van de huishoudelijke afvalstromen, het optimaliseren van het serviceniveau voor de burgers, het beheersen en optimaliseren van de kosten en de inzet van mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt. Hierdoor kan het product afval verder ontwikkeld worden tot nieuwe grondstoffen en kan onder andere de werkgelegenheid en de circulaire regionale economie worden gestimuleerd. | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | Cure behartigt de belangen van en de samenwerking tussen Eindhoven, Geldrop-Mierlo en Valkenswaard voor het beheer van huishoudelijke afvalstoffen en daarmee samenhangende taken. Voor Eindhoven sluiten de doelstellingen van de GR Cure aan bij de ‘Strategie gescheiden inzameling huishoudelijk afval’ (afvalstrategie) die de raad op 28 april 2021 (21.11.752) heeft vastgesteld: 150 kg fijn restafval per inwoner per jaar en een 65% scheidingsrendement op fijn en grof restafval in 2025. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Financieel Aandeel (jaarlijkse bijdrage):
Bestuurlijk Aandeel (stemrecht):
| |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Niet van toepassing. | |||||||
Wet Normering Topinkomens | Niet van toepassing. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | De GR Cure investeert in mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Cure reserveert hier jaarlijks de nodige werkplekken voor. Goede begeleiding en opleiding zorgen ervoor dat kansen worden vergroot door te stromen naar een reguliere, betaalde baan bij Cure of elders in onze samenleving. Dat laatste lukt in 95% van de gevallen. De Prestatieladder Sociaal Ondernemen (PSO) is het meetinstrument en keurmerk dat de mate van sociaal ondernemen objectief meet en zichtbaar maakt. GR Cure staat op de PSO-Prestatieladder op Trede 3. Dat betekent dat Cure koploper is in werkgelegenheid voor mensen met een kwetsbare arbeidspositie. Op het gebied van duurzaamheid ligt het speerpunt voor de komende jaren bij een volledig emissieloos wagenpark. | |||||||
Geleverde prestaties | Met name de hogere kosten a.g.v. inflatie en personeelskosten hebben in 2023 geleid tot een begrotingswijziging van ca 4,5% (€ 949.000,-). Het voorlopig resultaat blijft binnen de gewijzigde begroting. | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | Plan B: Cure werkt vanaf 2020 samen met een aantal andere gemeenten in Noord-Brabant en de provincie een Plan B uit voor het realiseren van een nascheidingsinitiatief in zuid Nederland, waarmee het aandeel restafval kan worden verkleind. In 2023 zijn vergaande verkenningen en voorbereidingen gedaan die gepresenteerd zijn aan de raadsleden van betrokken gemeentes. Besluitvorming is beoogd in 2024. | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2023 | 2023 | 2023 | 2022 | 2022 | 2022 | |||
nnb | nnb | nnb | 2.150 | 34.342 | 998 | |||
Toelichting finan- | Jaarcijfers 2023 zijn nog niet beschikbaar. | |||||||
GR GGD Brabant Zuidoost | 7.1 | |||||||
Korte toelichting | De GGD Brabant Zuidoost heeft tot doel een bijdrage te leveren aan de publieke gezondheidszorg (PG) en de ambulance zorg (AZ). | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | De GGD Brabant Zuidoost heeft tot doel een bijdrage te leveren aan de publieke gezondheidszorg (PG) en de ambulance zorg (AZ). De GGD Brabant Zuidoost vervult daartoe de volgende kerntaken: | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Wethouder Samir Toub is vertegenwoordigd in het Dagelijks Bestuur (DB) en het Algemeen Bestuur (AB) en heeft qua stemverhouding vijf stemmen. Het DB ziet toe op de dagelijkse gang van zaken, het AB stelt de hoofdlijnen van het GGD-beleid vast alsmede de begroting en de jaarrekening. | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Niet van toepassing. | |||||||
Wet Normering Topinkomens | In 2023 werd voldaan aan de voorwaarden met betrekking tot normering van topinkomens. Bij de GGD-BZO ontvangt de directeur de hoogste beloning. Deze beloning valt ruimschoots onder het bezoldigingsmaximum. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | Dit zit opgesloten in het feit dat zij in het leven geroepen zijn voor het uitvoeren van een wettelijke taak (Wet Publieke Gezondheid). | |||||||
Geleverde prestaties | - Covid-19 bestrijding; | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | - Vernieuwing van de Jeugdgezondheidszorg (vernieuwingsprogramma Generatie Gezond); | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2023 | 2023 | 2023 | 2022 | 2022 | 2022 | |||
nnb | nnb | nnb | 412 | 29.778 | 5.466 | |||
Toelichting finan- | Jaarcijfers 2023 zijn nog niet beschikbaar. | |||||||
GR Metropoolregio Eindhoven | 0.1 | |||||||
Korte toelichting | Bestuurlijk samenwerkingsverband tussen Eindhoven en de twintig andere Zuidoost Brabantse gemeenten dat bijdraagt aan een excellent vestigingsklimaat voor bedrijven en inwoners in de Brainportregio. In 2023 is het nieuwe samenwerkingsakkoord 2023-2026 vastgesteld. De samenwerking richt zich op de volgende thema’s: Economie, Mobiliteit, Energietransitie, Wonen & Ruimte en Vitaal Landelijk Gebied. De MRE organisatie draagt tevens de verantwoordelijkheid voor de organisatie en proces van de basisfinanciering Brainport Development. Tot slot maakt ook het Regionaal Historisch Centrum (RHCe) onderdeel uit van de GR-MRE. | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | Bestuurlijk samenwerkingsverband tussen Eindhoven en de twintig andere Zuidoost Brabantse gemeenten dat bijdraagt aan een excellent vestigingsklimaat voor bedrijven en inwoners in de Brainportregio op de thema’s: Economie, Mobiliteit, Energietransitie, Wonen & Ruimte en Vitaal Landelijk Gebied. De Metropoolregio Eindhoven (MRE) organisatie draagt tevens de verantwoordelijkheid voor de organisatie en proces van de basisfinanciering Brainport Development. Tot slot maakt ook het Regionaal Historisch Centrum (RHCe) onderdeel uit van de GR-MRE. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Financiële jaarlijkse bijdrage geschiedt op basis van (relatief) inwoneraantal. | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Niet van toepassing. | |||||||
Wet Normering Topinkomens | Er wordt voldaan aan de voorwaarden met betrekking tot normering van topinkomens. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | Het merendeel van de begroting bestaat uit de kosten van personeel, bedrijfsvoering en gebouwen. Maatschappelijk verantwoord ondernemen wordt hierbij continue nagestreefd. | |||||||
Geleverde prestaties | Metropoolregio Eindhoven (MRE), specifiek vermeldenswaardige resultaten in 2023: Economie: er wordt gewerkt aan een regionale programmering werklocaties. Ook is er gestart met een regionale verkenning voorzieningen. Verder is de connectie van de MRE op de Strategische Agenda Brainport versterkt door de bredere aanhaking van de 21 gemeentes op zowel de innovatie en talentopgave als ook de opgave om het woon- en leefklimaat in de regio te versterken. Voor de Regiodeal 5e tranche is een aanvraag ‘thuis in Brainport’ ingediend, gericht op het versterken van de Brede Welvaart in de regio. | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | Begin 2023 heeft het Algemeen Bestuur MRE het nieuwe samenwerkingsakkoord ‘in goede banen’ vastgesteld. Op basis van extern organisatieadvies heeft het Dagelijks Bestuur MRE besloten om de werkorganisatie MRE door te ontwikkelen. Dit is nodig om de ambities van het nieuwe samenwerkingsakkoord te kunnen realiseren. Eind november 2023 heeft de directeur van de MRE afscheid genomen. De werving van de nieuwe directeur is vervolgens opgestart. Gulbergen: In 2023 heeft de MRE de inbreng uit het participatietraject uitgewerkt in een Ontwikkelvisie: een wensbeeld voor een regionaal stadspark van de Brainportregio. RHCe: op 1 maart 2023 heeft het Algemeen Bestuur van de Metropoolregio Eindhoven besloten de governance van het RHCe niet te wijzigen. Dit houdt tevens in dat er geen sprake meer is van ontvlechting tussen de dienstonderdelen MRE en RHCe. | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2023 | 2023 | 2023 | 2022 | 2022 | 2022 | |||
834 | 21.121 | 13.903 | 469 | 20.546 | 14.294 | |||
Toelichting finan- | Jaarcijfers 2023 zijn op basis van de concept jaarstukken 2023. | |||||||
GR Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB) | 7.4 | |||||||
Korte toelichting | De ODZOB voert ten behoeve van de deelnemers taken uit op het gebied van het omgevingsrecht. Als uitvoeringsdienst van het lokaal en provinciaal bestuur levert de Odzob een bijdrage aan het realiseren en borgen van de door de verantwoordelijke overheden in de regio Zuidoost-Brabant aangegeven kwaliteit van de fysieke leefomgeving. De opdrachtportefeuille van de ODZOB is voor circa 30% landelijk opgelegd als verplichte basistaak, de rest van de taken zijn verzoektaken. En door de deelnemers ingebrachte budgetten voor collectieve taken en intensivering van taken. | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | De ODZOB voert ten behoeve van de deelnemers taken uit op het gebied van het omgevingsrecht. Als uitvoeringsdienst van het lokaal en provinciaal bestuur levert de ODZOB een bijdrage aan het realiseren en borgen van de door de verantwoordelijke overheden in de regio Zuidoost-Brabant aangegeven kwaliteit van de fysieke leefomgeving. De opdrachtportefeuille van de ODZOB is voor circa 30% landelijk opgelegd als verplichte basistaak, de rest van de taken zijn verzoektaken. En door de deelnemers ingebrachte budgetten voor collectieve taken en intensivering van taken. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Aandeel (financiële bijdrage, op basis van omzet, bepaald in 2022 (jaarrekening 2021, afgerond)): Het openbaar lichaam heeft een algemeen bestuur (AB). Gedeputeerde Staten en de colleges wijzen uit hun midden ieder één lid van het AB aan. De ODZOB kent 22 deelnemers. De voorzitter wordt door en uit het AB aangewezen. Het dagelijks bestuur (DB) bestaat uit minimaal 3 leden en maximaal 6 leden waaronder de voorzitter. De leden worden uit en door het AB gekozen. | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Niet van toepassing. | |||||||
Wet Normering Topinkomens | Er wordt voldaan aan de voorwaarden met betrekking tot normering van topinkomens. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | Bij de verbouwing van kantoorruimte als gevolg van de groei van de organisatie is LED-verlichting toe gepast. Er zijn ook elektrische bedrijfsauto’s geleased. Het facilitaire team is uitgebreid met een gastvrouw via de Ergon (SW bedrijf). Voor wat betreft inkoop is ingezet op verdere verduurzaming van de bedrijfsvoering. | |||||||
Geleverde prestaties | De opgedragen taken (basis, verzoek, collectief, intensivering) zijn volgens planning gerealiseerd binnen de ruimte van de, in september 2023 gewijzigde, begroting 2023. | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | De belangrijkste ontwikkelingen en risico's zijn: | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2023 | 2023 | 2023 | 2022 | 2022 | 2022 | |||
578 | 7.760 | 2.527 | 0 | 6.637 | 1.012 | |||
Toelichting finan- | Jaarcijfers 2023 zijn op basis van concept jaarstukken 2023. | |||||||
GR Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) | 1.1 | |||||||
Korte toelichting | Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) is een organisatie waarin de brandweer en de geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio (GHOR) samenwerken om incidenten en rampen te voorkomen, te beperken en te bestrijden. VRBZO is een samenwerkingsverband tussen 21 gemeenten in de regio Zuidoost-Brabant. Kerntaken: Taken op het terrein van brandweerzorg, geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen, rampenbestrijding en crisisbeheersing. | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) is een organisatie waarin de brandweer en de geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio (GHOR) samenwerken om incidenten en rampen te voorkomen, te beperken en te bestrijden. Kerntaken: Taken op het terrein van brandweerzorg, geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen, rampenbestrijding en crisisbeheersing. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Aandeel (financiële bijdrage) 2023:
Het bestuur van VRBZO bestaat uit de burgemeesters van de deelnemende gemeenten en kent een Algemeen Bestuur, Dagelijks Bestuur en de voorzitter. De bestuursorganen laten zich in hun taakuitoefening adviseren door de Adviescommissie Financiën & Bedrijfsvoering waarin vertegenwoordigers van het bestuur, gemeentesecretarissen en controllers van gemeenten zitting hebben. | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Niet van toepassing. | |||||||
Wet Normering Topinkomens | Binnen de VRBZO vallen, gezien het criteria van de dagelijkse leiding over de gehele veiligheidsregio, drie personen onder de meldingsplicht Wet Normering Topinkomens (WNT). | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | In de concept jaarstukken 2023 VRBZO is niet specifiek iets over dit onderwerp opgenomen. | |||||||
Geleverde prestaties | Voor de in 2023 geleverde prestaties verwijzen we naar de concept jaarverslag VRBZO 2023, die onderdeel is van de concept jaarstukken VRBZO 2023. | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | In 2023 ontving VRBZO een extra gemeentelijke bijdrage om de achterstand in de uitvoering van de visie (ontstaan door corona) in te lopen. Vooral op het domein van crisisbeheersing zijn hierdoor flinke stappen gezet in 2023. Zo is vorig jaar onder andere een nieuw crisisplan vastgesteld (in samenwerking met Veiligheidsregio Brabant-Noord), is VRBZO bezig met een nieuw regionaal risicoprofiel en is een planningsstaf ingericht waarin permanente risicomonitoring en de eerste regie op de aanpak van risico’s en dreigingen is geborgd. Eind 2022 gaf het Rijk aan dat zij extra BDuR gelden beschikbaar stellen voor veiligheidsregio’s voor de versterking van het domein van crisisbeheersing en informatiemanagement. Voor VRBZO was dat een extra structureel bedrag van € 1,4 miljoen in 2023. Over 2023 zijn er BDuR-middelen overgehouden (incidenteel) omdat vooral geïnvesteerd is op extra personeel. Niet al het benodigde personeel is in 2023 geworven. In 2023 is het nieuwe regionaal crisisplan door het bestuur goedgekeurd. Het jaar 2023 stond voor de VRBZO mede in het teken van de crisisnoodopvang van asielzoekers (CNO) en eerste opvang van Oekraïense vluchtelingen. De CNO stopte in maart, eind 2023 heeft de VRBZO de taken voor de eerste opvang van Oekraïense vluchtelingen overgedragen aan de gemeente Eindhoven. Inflatie en loonstijging heeft geleid tot een totale kostenstijging. De totale kostenstijging werd hiermee veel hoger dan in de kadernota en begroting voor 2023 was voorzien. Dit heeft geleid tot een begrotingswijziging. De directeur van VRBZO vond een nieuwe uitdaging en nam afscheid. Zij wordt tijdelijk vervangen. | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2023 | 2023 | 2023 | 2022 | 2022 | 2022 | |||
1.011 | 29.829 | 3.262 | 474 | 37.894 | 2.251 | |||
Toelichting finan- | Jaarcijfers 2023 zijn op basis van de concept jaarstukken 2023. | |||||||
GR Werkvoorziening Regio Eindhoven (GRWRE) | 6.4 | |||||||
Korte toelichting | De GRWRE behartigt de gemeenschappelijke belangen van de deelnemende gemeenten op het gebied van de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW), loonkostensubsidie en beschut werken. Daarnaast zijn er gezamenlijk participatietaken afgesproken in het netwerk van Werk en Inkomen. Ergon en het Participatiebedrijf zijn de uitvoeringsorganisatie van de GRWRE. Ergon is de uitvoeringsorganisatie van de Participatiewet en de voormalige Wet Sociale Werkvoorziening voor de gemeenten Eindhoven, Heeze-Leende, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre. Het Participatiebedrijf van de GRWRE brengt de talenten/competenties van bijstandsgerechtigden in beeld en zorgt ervoor dat mensen vaardigheden opdoen zodat ze bemiddeld kunnen worden naar betaald werk. | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | De GRWRE behartigt de gemeenschappelijke belangen van de deelnemende gemeenten op het gebied van de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW), loonkostensubsidie (LKS) en beschut werken. Daarnaast zijn er gezamenlijk participatietaken afgesproken in het netwerk van Werk en Inkomen. Ergon en het Participatiebedrijf zijn de uitvoeringsorganisatie van de GRWRE. Ergon is de uitvoeringsorganisatie van de Participatiewet en de voormalige Wet Sociale Werkvoorziening voor de gemeenten Eindhoven, Heeze-Leende, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre. Het Participatiebedrijf van de GRWRE brengt de talenten/competenties van bijstandsgerechtigden in beeld en zorgt ervoor dat mensen vaardigheden opdoen zodat ze bemiddeld kunnen worden naar betaald werk. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Aandeel (jaarlijkse bijdrage):
Het bestuur bestaat uit het Algemeen Bestuur (AB), het Dagelijks Bestuur (DB) en de Voorzitter. Het AB benoemt uit zijn midden een voorzitter van het AB die tevens voorzitter is van het DB. De voorzitter vertegenwoordigt Ergon in- en buiten rechte. Het AB, DB en de voorzitter kunnen commissies van advies instellen. | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Het AB bestaat uit 10 leden, 2 collegeleden uit elke gemeente. Vanuit Eindhoven zijn dit wethouder Lammers en wethouder Van Lanschot. Het DB kent 3 leden, te weten een van zetel voor Veldhoven, één voor Eindhoven (plv voorzitter), een zetel voor de A2 gemeenten (voorzitter is de wethouder van Valkenswaard). | |||||||
Wet Normering Topinkomens | Wordt op getoetst. Uit navraag blijkt dat er geen bestuurders zijn bij Ergon die een salaris ontvangen groter dan de norm. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | De GRWRE voert de WSW, LKS (Banenafspraak), beschut werk en re-integratietaken uit. Daarmee voeren zij belangrijke taken in het kader van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) uit. | |||||||
Geleverde prestaties | Levering prestaties: de belangrijkste taakstellingen zijn:
Realisatie doelstellingen: | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | Er is sprake van een landelijk risico op het gebied van de WSW vanwege een lagere rijkssubsidie per WSW-werkplek (de zogenaamde efficiencykorting), vergrijzing van de doelgroep en een lager volume WSW-werknemers. Op termijn zijn er nog andere risico's te noemen zoals cyberrisk en die verband houden met Rijksmaatregelen zoals CAO Participatiewet "CAO aan de slag". Met name de nieuwe CAO aan de slag en die voor de WSW zullen vanaf 2023 leiden tot een risico als gevolg van achterblijven dekking vanuit het Rijk. | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2023 | 2023 | 2023 | 2022 | 2022 | 2022 | |||
1.536 | 19.465 | 12.022 | 761 | 10.683 | 12.530 | |||
Toelichting finan- | Jaarcijfers zijn op basis van de definitieve jaarrekening 2023 GRWRE. | |||||||
. | ||||||||
Vennootschappen en coöperaties | ||||||||
BNG Bank N.V. | 0.5 | |||||||
Korte toelichting | BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. | |||||||
Vestigingsplaats | Den Haag | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | BNG Bank is de bank van en voor de publieke sector met als purpose: gedreven door maatschappelijke impact. Het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is. De bank heeft een uitstekende toegang tot financieringsmiddelen tegen zeer scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | 0,3% aandelenbelang en daaraan gekoppeld stemrecht in Algemene vergadering van Aandeelhouders. | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | AVA 25 april 2024: | |||||||
Wet Normering Topinkomens | Voor de BNG bank NV is de wet Normering Topinkomens niet van toepassing. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | Met ‘OnsKompasNaarImpact’ heeft BNG Bank ervoor gekozen om terug te gaan naar de essentie: het publieke domein en het publieke belang. Gedurende 2023 heeft de bank actief gestuurd op het financieren van maatschappelijke transities waarin de klanten van de bank zich bevinden (zoals klimaat- CO2 reductie). | |||||||
Geleverde prestaties | De bank ondersteunt overheidsbeleid door op basis van haar kredietwaardigheid financiering tegen gunstige voorwaarden te verstrekken ten behoeve van gemeenten, woningcorporaties, zorg- en onderwijsinstellingen, projectfinanciering en andere instellingen met een maatschappelijk belang. | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | De naar risico’s afgewogen solvabiliteitsratio’s van de BNG bank blijven op een hoog niveau. Het leverage ratio van de bank is 13,5% Dit is een lichte stijging ten opzichte van 2022. De BNG bank keert in 2023 een dividendpercentage uit van 50% over de winst na belasting. Voor de gemeente Eindhoven betekent dit een dividend van € 315.057 netto (2022: € 428.000). Uitkering van het dividend over 2023 vindt plaats in 2024. Ratingbureaus Fitch, Moody’s en S&P waarderen BNG Bank op het hoogste ratingniveau. Daarmee behoort BNG Bank tot de veiligste banken ter wereld. | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2023 | 2023 | 2023 | 2022 | 2022 | 2022 | |||
254.000 | 110.834.000 | 4.721.000 | 300.000 | 107.471.000 | 4.615.000 | |||
Toelichting finan- | De cijfers van 2023 laten zien dat de BNG Bank er financieel sterk voor staat. | |||||||
BrabantRing B.V. | 3.1 | |||||||
Korte toelichting | ||||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | BrabantRing BV heeft ten doel het realiseren van een open digitale connectiviteit op basis van principes van rentabiliteit, rendement en doelmatigheid voor de gehele provincie Noord-Brabant over (voornamelijk) bestaande glasvezelnetwerken waarop overheden, maatschappelijke instellingen en bedrijven zich vertrouwd kunnen aansluiten, veilig en betrouwbaar data kunnen delen en innovatieve diensten kunnen ontwikkelen, gebruiken en breed toegankelijk maken via een ‘digitale marktplaats’. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Gemeente Eindhoven is op 8 augustus 2023 toegetreden tot de BrabantRing met 26 aandelen (5,2%) in BrabantRing B.V. Grootste aandeelhouder van BrabantRing is Breedband Regio Eindhoven BV (BRE) met 49% van de aandelen. In BRE is de gemeente Eindhoven de grootste aandeelhouder met een belang van 37,6%. Andere aandeelhouders van BrabantRing zijn de gemeente Helmond (5,2%), Breda (5,2%), ’s-Hertogenbosch (5,2%) en de provincie Noord-Brabant (30,2%). | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Niet van toepassing. | |||||||
Wet Normering Topinkomens | De beloning van bestuur en RvC is binnen de WNT-normen. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | Indien van toepassing wordt hiervoor bij de AvA-vergaderingen aandacht gevraagd | |||||||
Geleverde prestaties | De vennootschap bevond zich in 2023 nog in de opstartfase. Men is nog voornamelijk bezig geweest met het opzetten en inregelen van de juridische structuur en de daarvoor noodzakelijke overeenkomsten. Verwacht wordt dat medio 2024 de vennootschap met haar beoogde activiteiten daadwerkelijk operationeel van start gaat. | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | Gemeente Eindhoven is in 2023 toegetreden als directe aandeelhouder in BrabantRing BV. Ook heeft de gemeente als grootste aandeelhouder van Breedband Regio Eindhoven een indirect belang in BrabantRing. Breedband Regio Eindhoven verzorgt daarnaast via haar dochter BRE-EFX de operationele exploitatie van de BrabantRing. | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2023 | 2023 | 2023 | 2022 | 2022 | 2022 | |||
nvt | nvt | nvt | nvt | nvt | nvt | |||
Toelichting finan- | ||||||||
Brainport Development N.V. | 3.1 | |||||||
Korte toelichting | Brainport Development draagt bij aan de economische structuurversterking van Brainport Eindhoven, versterking van het vestigingsklimaat en een toename van werkgelegenheid. Dat doet de onderneming door het stimuleren en realiseren van projecten en programma’s, het promoten van Brainport Eindhoven in binnen- en buitenland, en het ontwikkelen en monitoren van de regionaal-economische strategie van de triple helix (Stichting Brainport). | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | Brainport Development draagt bij aan de economische structuurversterking van Brainport Eindhoven, versterking van het vestigingsklimaat en een toename van werkgelegenheid. Dat doet de onderneming door het stimuleren en realiseren van projecten en programma’s, het promoten van Brainport Eindhoven in binnen- en buitenland, en het ontwikkelen en monitoren van de regionaal-economische strategie van de triple helix (Stichting Brainport). | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | 14,52% aandelenbelang (aandelen A) en daaraan gekoppeld stemrecht in AvA. De andere publieke aandeelhouders (‘A’- aandeelhouders) zijn: de Metropoolregio Eindhoven (24,73%), de gemeente Helmond (5,27%), de gemeente Veldhoven (3,25%) en de gemeente Best (2,23%). De houder van de B-aandelen (de Stichting Brainport (50%) bepaalt de strategie van de vennootschap. De publieke aandeelhouders (A-aandelen) hebben de zeggenschap over de financiën/bedrijfsvoering. | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Algemeen directeur van Brainport Development is de heer Van Nunen. Hij is (enig) statutair bestuurder van de vennootschap. De leden van de raad van commissarissen zijn: de heer Van Ham, de heer. Hendrikse en mevrouw Kuypers. | |||||||
Wet Normering Topinkomens | Er wordt voldaan aan de voorwaarden met betrekking tot normering van topinkomens, ook al valt Brainport Development formeel niet onder de werkingssfeer van de WNT In het bezoldigingsbeleid is expliciet opgenomen dat de beloningscomponenten in het bezoldigingsbeleid tezamen de bezoldigingsnorm, die voortkomt uit de WNT, niet mag overschrijden. Dit is door de AvA van 18 mei 2017 bekrachtigd. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | De vennootschap heeft ten doel het creëren van een duurzaam en innovatief ecosysteem dat internationaal kan concurreren en zo de basis vormt voor welvaart en welzijn in de regio en daarbuiten. | |||||||
Geleverde prestaties | De strategische koers van de Stichting Brainport (vastgelegd in de regionale Brainport Agenda) is vertaald in een door de AvA vastgesteld meerjarenplan voor de periode 2021-2024. Dit meerjarenplan draagt bij aan de economische structuurversterking van Brainport Eindhoven, waaronder diversificatie van de regionale economie, minder conjunctuurgevoelige economische groei, versterking van het vestigingsklimaat en een toename van werkgelegenheid. Het meerjarenplan is vertaald in jaarplannen. In 2023 lag extra nadruk op de totstandkoming van de Strategische Agenda Brainport, aan de hand waarvan rijk en regio de mainportstatus van de regio doorontwikkelen. Belangrijk onderdelen daarvan zijn o.a. het vinden van technisch geschoold personeel om de oplopende arbeidsmarkttekorten in 2030 te vullen, de aanpak van netcongestie en de uitwerking van de Brainport Deal met o.a. de voorbereidingen tot oprichting van een Bereikbaarheidsfonds Brainport BV, waarmee het bedrijfsleven bijdraagt aan het met het Rijk in 2022 afgesproken investeringspakket van € 1,6 miljard voor de bereikbaarheid van de regio. Bereikbaarheidsfonds Brainport BV is op 13 december opgericht als 100% dochteronderneming van de NV. De Fonds BV zal in 1ste helft 2024 verder worden ingericht en, naar verwachting medio dit jaar, operationeel worden. Onder Brainport Development NV (100% aandeelhouder) hangt ook het Regiofonds Brainport BV. Via de Regio Deal Brainport Eindhoven uit 2018 wordt door rijk en regio (bedrijfsleven, kennisinstellingen en overheden) gezamenlijk voor meer dan €370 miljoen geïnvesteerd in de Brainportregio. Hiervan is €130 miljoen afkomstig van het rijk. | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | Regio Deal Brainport Eindhoven: De ‘Regio Deal’ bevat de kaders waarbinnen partijen zich inspannen om de rijksbijdrage van 130 miljoen voor Brainport Eindhoven in te zetten. Door de uitkering van Rijksmiddelen aan Regio Deal-projecten is inmiddels het balanstotaal van het Regiofonds Brainport verder afgenomen van € 73 miljoen in 2022 naar € 59 miljoen in 2023. De risico’s voor de financiële positie van de gemeente zijn over het algemeen beperkt. Voor financiële risico´s die voort zouden kunnen komen uit de door de vennootschap ontwikkelde en uitgevoerde projecten wordt binnen de onderneming een weerstandvermogen opgebouwd. Op basis van het risicoprofiel heeft de AvA in 2023 de na te streven hoogte van het weerstandsvermogen bepaald op maximaal € 3,6 mln. Ultimo 2023 bedroeg het weerstandsvermogen ruim € 2,6 mln. Positieve resultaten zullen toekomstig dan ook aan het eigen vermogen worden toegevoegd. | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2023 | 2023 | 2023 | 2022 | 2022 | 2022 | |||
16 | 5.232 | 3.340 | 20 | 4.282 | 3.324 | |||
Toelichting finan- | Jaarcijfers 2023 zijn op basis van de concept jaarstukken 2023. | |||||||
Breedband Regio Eindhoven B.V. | 3.1 | |||||||
Korte toelichting | Breedband Regio Eindhoven (BRE) B.V draagt bij aan het vestigingsklimaat door het in eigendom verwerven, exploiteren en beheren van glasvezelinfrastructuren, dan wel het op andere wijze realiseren van breedbandconnectiviteit in de regio Eindhoven ten behoeve van bedrijven en instellingen. Vanuit maatschappelijk perspectief is BRE is een deelneming met een strategisch karakter voor het realiseren van de ambities van de gemeente Eindhoven op het gebied van digitalisering en vestigingsklimaat. Meer en meer is hoogwaardige digitale connectiviteit een nutsfunctie geworden waarvan goede borging van het publiek belang aan de orde is. | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | Breedband Regio Eindhoven (BRE) B.V draagt bij aan het vestigingsklimaat door het in eigendom verwerven, exploiteren en beheren van glasvezelinfrastructuren, dan wel het op andere wijze realiseren van breedbandconnectiviteit in de regio Eindhoven ten behoeve van bedrijven en instellingen. Vanuit maatschappelijk perspectief is BRE is een deelneming met een strategisch karakter voor het realiseren van de ambities van de gemeente Eindhoven op het gebied van digitalisering en vestigingsklimaat. Meer en meer is hoogwaardige digitale connectiviteit een nutsfunctie geworden waarvan goede borging van het publiek belang aan de orde is. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Gemeente Eindhoven heeft 37,6% van de aandelen. Andere grote aandeelhouders zijn Stichting Woonbedrijf SWS HhvL (12,3%), Stichting De Vitalis Zorg Groep (6,8%), Stichting beheer Activa Summa (6,8%). | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Op 31 december 2022 liep de termijn af van één van de RvC-leden. Na werving is in de AvA ingestemd met toetreding van een opvolger in de RvC. De RvC is hiermee weer op sterkte. | |||||||
Wet Normering Topinkomens | De WNT is niet van toepassing op de BRE. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | Indien van toepassing wordt hiervoor bij de AvA-vergaderingen aandacht gevraagd. | |||||||
Geleverde prestaties | BRE is verantwoordelijk voor het beheer, onderhoud en eventuele uitbreiding van het BRE netwerk voor haar aandeelhouders en andere klanten. Daarnaast is BRE verantwoordelijk voor het beheer en de exploitatie van de Eindhoven Fiber Exchange (EFX) B.V., een neutraal en onafhankelijk knooppunt voor communicatienetwerken voor met name glasvezelnetwerken, en Glasvezel Eindhoven (GVE) B.V. dat een glasvezelinfrastructuur op vijf bedrijventerreinen in Eindhoven beheert, onderhoudt en uitbreidt. Via BRE en haar dochters EFX en GVE worden honderden bedrijven en instellingen en een groot aantal huishoudens voorzien van een hoogwaardige breedbandverbinding. Op basis van de vraag in de markt kan geconstateerd worden dat door uitbreiding van de dienstverlening van BRE met laag 2 toepassingen door overname van de EFX een rijk palet aan mogelijkheden is ontstaan om beter in te spelen op connectiviteitsbehoeften in de regio. De schaal en opzet van BRE-EFX biedt veel ruimte voor specifiek maatwerk, zeker voor maatschappelijke organisaties. Met de overname van GVE in 2021 heeft BRE haar dienstverlening op bedrijventerreinen uitgebreid. | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | Er zijn in 2023 een aantal strategische ontwikkelingen geweest die relevant zijn voor BRE: Samenvattend kan geconstateerd worden dat de dienstverlening van BRE in een behoefte voldoet. Met name het publieke karakter en de mogelijkheid om laagdrempelig maatwerk te bieden tegen acceptabele kosten draagt in belangrijke mate bij aan het (digitale) vestigingsklimaat in de Brainport Eindhoven. | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2023 | 2023 | 2023 | 2022 | 2022 | 2022 | |||
571 | 2.748 | 5.182 | 339 | 2.809 | 4.612 | |||
Toelichting finan- | Jaarcijfers 2023 zijn op basis van concept jaarstukken 2023. | |||||||
Eindhoven Airport N.V. | 7.4 | |||||||
Korte toelichting | Samenwerkingsverband met de provincie Noord-Brabant en Schiphol Nederland BV voor de exploitatie van voorzieningen ten behoeve van de burgerluchtvaart op de militaire vliegbasis Eindhoven. | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | Samenwerkingsverband met de provincie Noord-Brabant en de Royal Schiphol Group voor de exploitatie van voorzieningen ten behoeve van de burgerluchtvaart op het militaire luchtvaartterrein Eindhoven. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | 24,5% aandelenbelang en daaraan gekoppeld stemrecht in AvA, andere aandeelhouders zijn provincie Noord-Brabant (24,5%) en Royal Schiphol Group (51%). Zeggenschap verloopt via de AVA (via minderheidsbelang). | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Dhr. Kloosterziel is in 2023 benoemd als lid van de Raad van Commissarissen (op voordracht van de Schiphol group), ter vervanging van mevr. Hustinx. | |||||||
Wet Normering Topinkomens | Door de Gemeente Eindhoven is in de AVA als aandeelhouder aandacht gevraagd voor het gemeentelijk standpunt dat de salariëring van de directie van Eindhoven Airport te hoog is in vergelijking met de normen die gelden op grond van de WNT. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | Eindhoven Airport heeft de vijf speerpunten uit het advies van dhr. Van Geel verwerkt in de herijkte strategie en positionering. Daarnaast heeft Eindhoven Airport in november 2023 een plan gepresenteerd om versneld te verduurzamen richting 2030. | |||||||
Geleverde prestaties | In 2023 is, mede door Eindhoven Airport, verder gewerkt aan de uitvoering van het advies van dhr. Van Geel. Dit is gebeurd binnen het Luchthaven Eindhoven Overleg (LEO), het overleg- en participatieorgaan rond de luchthaven. Eindhoven Airport heeft verder gewerkt aan het uitvoeren van de eigen strategie. De focus van Eindhoven Airport heeft in 2023 voor een groot deel gelegen op het voorkomen van de uitdagingen die een jaar eerder ontstonden door personeelstekorten. In 2023 heeft Eindhoven Airport een record aantal passagiers vervoerd. | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | Over het boekjaar 2022 is ruim €1,3 miljoen aan dividend (voor belasting) uitgekeerd aan de gemeente Eindhoven. Dit bedrag is hoger dan verwacht doordat het herstel na corona sneller verliep dan voorzien. In 2023 is een nieuwe medegebruiksvergunning voor 2024 afgegeven voor 41.500 vliegbewegingen (een zogenoemde stand still) en geen geplande vluchten na 23.00 uur. Daarnaast is een kleinere geluidscontour vastgelegd gebaseerd op de verwachte vlootvernieuwing, om op deze manier alvast uitvoering te kunnen geven aan het proefcasus-advies vooruitlopend op een nieuw Luchthavenbesluit. | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2023 | 2023 | 2023 | 2022 | 2022 | 2022 | |||
19.193 | 30.187 | 133.626 | 18.764 | 17.650 | 120.089 | |||
Toelichting finan- | De jaarcijfers 2023 zijn op basis van de definitieve jaarrekening 2023. | |||||||
Enexis Holding N.V. | 0.5 | |||||||
Korte toelichting | Zorgt voor distribueren en transporteren van energie, en voor in stand houden, beheren, exploiteren en uitbreiden van distributie en transportnetwerken. Het is wettelijk geregeld dat het netwerk in overheidshanden moet blijven en dat energielevering bij private partijen weggelegd kan worden. | |||||||
Vestigingsplaats | Groningen | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | Zorgt voor distribueren en transporteren van energie, en voor in stand houden, beheren, exploiteren en uitbreiden van distributie en transportnetwerken. Het is wettelijk geregeld dat het netwerk in overheidshanden moet blijven en dat energielevering bij private partijen weggelegd kan worden. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | 0,015% aandelenbelang en daaraan gekoppeld stemrecht in AvA, andere aandeelhouders zijn zes provincies (ligging van het netwerk) die de meerderheid (74% van de aandelen) bezitten. De 116 gemeenten bezitten 26% van de aandelen. Alleen sprake van eigenaarschap (eigenaarsrol) – belegd bij wethouder Financiën. Puur “volgend”, wel AVA stukken vooraf in het college, echter gezien de zeggenschap geen vertegenwoordiging in de AVA. | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Op 13 april 2023 is mevrouw Arts herbenoemd als commissaris. De heer Breukelman en de heer Van der Geld zijn benoemd als lid van de Aandeelhouderscommissie (AHC). | |||||||
Wet Normering Topinkomens | De beloning van de raad van bestuur en van commissarissen voldoet in 2023 aan de bezoldigingsbepalingen van de WNT. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | Enexis is partner voor de provincies, gemeenten en waterschappen bij de totstandkoming van de Regionale Energie Strategieën (een lokaal ontwerp van het energiesysteem van de toekomst). | |||||||
Geleverde prestaties | In 2023 heeft Enexis vorm gegeven aan de strategische koers die in april 2022 is vastgesteld: Enexis wil mederichting geven aan maatschappelijk optimale energiekeuzes, en tegelijkertijd iedereen een toegankelijke, veilige energie-infrastructuur bieden tegen de laagste mogelijke kosten, en transparante, betrouwbare en efficiënte dienstverlening leveren, zodat klanten weten wat ze aan Enexis hebben. Realisatie van deze doelen stelt hoge eisen aan de medewerkers en organisatie. Belangrijke waarden daarbij zijn veilig werken, elkaar versterken, duurzame impact hebben en financieel solide blijven. | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | Door de overstap op elektriciteit stijgt de vraag naar netcapaciteit voor het transport van stroom sneller dan het netwerk aan kan. Dit heeft geleid tot transportschaarste voor teruglevering van elektriciteit, maar ook tot schaarste voor afname. Het gevolg: een langere wachttijd voor grootzakelijke klanten die een nieuwe of zwaardere aansluiting willen. Sinds najaar 2022 verdrievoudigde het aantal aanvragen. Om transportschaarste te beperken, zet Enexis samen met TenneT alles in het werk om de capaciteit nog sneller uit te breiden dan men al deed. In 2023 werd € 1.214 miljoen uitgegeven aan het netwerk – een historisch hoog bedrag. Dat leverde 2.180 megawattaan extra technisch gerealiseerde netcapaciteit op. En hoewel er meer dan ooit wordt geïnvesteerd in uitbreiding van de netten, is het zeer moeilijk om het tempo bij te benen, onder andere door personeels- en materiaalschaarste, lange doorlooptijden voor bouwvergunningen en ruimtelijke inpassing en de stikstofuitspraak. | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2023 | 2023 | 2023 | 2022 | 2022 | 2022 | |||
72 | 5.140 | 5.320 | 1.300 | 4.907 | 5.441 | |||
Toelichting finan- | De nettowinst over 2023 bedraagt € 72 miljoen (2022: € 187 miljoen genormaliseerd voor incidentele posten). De netto-omzet van Enexis steeg in 2023 tot€ 2.014 miljoen (2022: € 1.705 miljoen). De lagere netto winst wordt vooral verklaard door de hogere inkoopkosten van Tennet voor transportdiensten, distributieverliezen als gevolg van hogere energieprijzen en hogere operationele kosten. Dit heeft geen gevolgen voor de mogelijkheid om een financieel gezonde kapitaalstructuur te handhaven en de benodigde investeringen te doen voor de energietransitie. | |||||||
Flight Forum Beheer B.V. | 3.2 | |||||||
Korte toelichting | Zie Flight Forum C.V. | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | Zie Flight Forum C.V. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Zie Flight Forum C.V. | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Zie Flight Forum C.V. | |||||||
Wet Normering Topinkomens | Zie Flight Forum C.V. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | Zie Flight Forum C.V. | |||||||
Geleverde prestaties | Zie Flight Forum C.V. | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | Zie Flight Forum C.V. | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2023 | 2023 | 2023 | 2022 | 2022 | 2022 | |||
nnb | nnb | nnb | 0 | 73 | 18 | |||
Toelichting finan- | De jaarcijfers 2023 zijn nog niet beschikbaar. | |||||||
Flight Forum C.V. | 3.2 | |||||||
Korte toelichting | Dit betreft een samenwerkingsverband met Schiphol Real Estate voor de ontwikkeling van een innovatief en kwalitatief hoogstaand businesspark nabij Eindhoven Airport. De ontwikkeling van dit terrein is erop gericht om de economie van Eindhoven verder te versterken door nieuwe bedrijvigheid aan te trekken en uitbreiding van bestaande bedrijvigheid. Dit bevordert een toename van werkgelegenheid. | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | Dit betreft een samenwerkingsverband met Schiphol Real Estate voor de ontwikkeling van een innovatief en kwalitatief hoogstaand businesspark nabij Eindhoven Airport. De ontwikkeling van dit terrein is erop gericht om de economie van Eindhoven verder te versterken door nieuwe bedrijvigheid aan te trekken en uitbreiding van bestaande bedrijvigheid. Dit bevordert een toename van werkgelegenheid. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Gemeente is als aandeelhouder vertegenwoordigd in de aandeelhoudersvergadering (50,95 % belang) van zowel de BV als de CV. De CV wordt bestuurd door de beherend vennoot (BV). | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Per 1 april 2023 is de heer Robbert Visser benoemd als lid van de RvC namens Schiphol Real Estate. Hij is mevrouw Sheila Hicks opgevolgd omdat zij niet meer werkzaam is bij Schiphol. | |||||||
Wet Normering Topinkomens | Er wordt voldaan aan de voorwaarden met betrekking tot normering van topinkomens. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | De intentie is om Flight Forum als duurzaam businesspark verder te ontwikkelen. Het is de bedoeling het terrein verder te vergroenen, de fiets meer en prominenter te introduceren en mogelijk te maken en door te onderzoeken of een duurzame energievoorziening mogelijk is. | |||||||
Geleverde prestaties | In 2023 is een vervolg gegeven aan de implementatie van de eind 2021 vastgestelde ontwikkelstrategie. Deze strategie voorziet in een verbreding van de doelgroep voor het kantorencluster. De nieuwe ontwikkelstrategie is uitgewerkt in een herziene grondexploitatie en heeft geleid tot een aangepaste branding van Flight Forum. Voorts is de ontwikkelstrategie vertaald in een acquisitieplan dat in 2023 tot uitvoer is gebracht. Daarnaast is gewerkt aan de voorbereiding van een short stay-voorziening, het verbeteren van de parkeerfaciliteiten en het opwaarderen van de openbare ruimte. | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | Flight Forum trekt samen met de andere stakeholders op (gemeente Eindhoven, Provincie Brabant, Defensie en Eindhoven Airport) om de eigen ontwikkelstrategie, maar ook de gebiedsvisie voor het gehele Eindhoven Airport District, tot uitvoer te brengen. Doel is om een levendiger en daarmee aantrekkelijker gebied te realiseren. In 2022 en 2023 zijn de voorbereidingen getroffen om een short stay-voorziening op het kantorencluster te realiseren, bestaande uit enkele honderden eenheden. Anderzijds wordt de realisatie van een parkeergarage (ca. 900 plaatsen) voorbereid. Deze garage moet leiden tot een vermindering van de parkeerdruk en moet het daarnaast mogelijk maken om parkeerplaatsen op maaiveld te verwijderen ten gunste van verdere vergroening. | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2023 | 2023 | 2023 | 2022 | 2022 | 2022 | |||
nnb | nnb | nnb | 500 | 4.772 | 22.273 | |||
Toelichting finan- | Jaarcijfers 2023 zijn nog niet beschikbaar. | |||||||
Muziekgebouw Eindhoven N.V. | 5.3 | |||||||
Korte toelichting | De exploitatie, zowel artistiek als commercieel, van het Muziekgebouw en het verzorgen van een pluriform muziekaanbod voor alle geledingen van de bevolking en met een hoge mate van toegankelijkheid voor alle geledingen van de bevolking. | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | De exploitatie, zowel artistiek als commercieel, van het Muziekgebouw en het verzorgen van een pluriform muziekaanbod voor alle geledingen van de bevolking en met een hoge mate van toegankelijkheid voor alle geledingen van de bevolking. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | De gemeente is 100% aandeelhouder van het Muziekgebouw Eindhoven, subsidieverlener (via SCE) en vastgoedverstrekker. Door deze meerdere rollen is er sprake van een aanzienlijk bestuurlijk belang. | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | In 2023 is mevrouw Rouse toegetreden tot de RvC (in de AvA van 29 juni 2023 is dit formeel bekrachtigd). De heren H.M. Don en R. Janssen zijn in 2023 gestopt als leden van de RvC. Mevrouw Haaijer heeft de rol van voorzitter tijdelijk overgenomen van de heer Janssen. Momenteel zijn er twee vacatures in de RvC. Het rooster van aftreden voor de huidige leden van de RvC is: | |||||||
Wet Normering Topinkomens | De jaarrekening 2023 is nog niet ontvangen en volgt medio 2024. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | Hier wordt bij de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA) aandacht voor gevraagd. | |||||||
Geleverde prestaties | De jaarrekening 2023 is nog niet ontvangen en volgt medio 2024 na de AvA in juni. | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | Het Ontwikkelplan ‘Verbinden en Verbreden’ dat op 30 november 2021 door de gemeenteraad van Eindhoven is goedgekeurd is ook in 2023 leidraad geweest voor het Muziekgebouw. De nieuwe programmalijnen die zijn gericht op het creëren van artistieke, sociale maatschappelijk en economische waarden zijn onverminderd doorgezet. De gesprekken over het Inloopplan negatief eigen vermogen over de governance zijn voortgezet evenals de gesprekken met de nieuwe eigenaar van de Heuvel (ic 3W Real Estate) over hun plannen. | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2023 | 2023 | 2023 | 2022 | 2022 | 2022 | |||
nnb | nnb | nnb | 1.359 | 7.352 | -1.256 | |||
Toelichting finan- | Jaarcijfers 2023 zijn nog niet beschikbaar. | |||||||
Ontwikkelingsmaatschappij gebiedsontwikkeling Fellenoord B.V. i.o. | 8.1 | |||||||
Korte toelichting | Ontwikkelingsmaatschappij gebiedsontwikkeling Fellenoord B.V. is per 1 maart 2024 opgericht. | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | Het doel betreft de ontwikkeling van de openbare ruimte en vastgoed binnen het plangebied Fellenoord. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Gemeente Eindhoven 50% van de aandelen. | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Niet van toepassing. | |||||||
Wet Normering Topinkomens | Voor de beloning van de directeur en de RvC is de Wet Normering Topinkomens (WNT) aangehouden. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | - | |||||||
Geleverde prestaties | - | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | Ontwikkelingsmaatschappij gebiedsontwikkeling Fellenoord B.V. is per 1 maart 2024 opgericht. | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2023 | 2023 | 2023 | 2022 | 2022 | 2022 | |||
nvt | nvt | nvt | nvt | nvt | nvt | |||
Toelichting finan- | - | |||||||
Park Strijp Beheer B.V. | 8.3 | |||||||
Korte toelichting | Zie Park Strijp C.V. | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | Zie Park Strijp C.V. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Zie Park Strijp C.V. | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Zie Park Strijp C.V. | |||||||
Wet Normering Topinkomens | Zie Park Strijp C.V. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | Zie Park Strijp C.V. | |||||||
Geleverde prestaties | Zie Park Strijp C.V. | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | Zie Park Strijp C.V. | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2023 | 2023 | 2023 | 2022 | 2022 | 2022 | |||
nnb | nnb | nnb | 852 | 3.106 | 2.522 | |||
Toelichting finan- | Jaarcijfers 2023 zijn nog niet beschikbaar. | |||||||
Park Strijp C.V. | 8.3 | |||||||
Korte toelichting | Dit betreft een samenwerkingsverband met VolkerWessels voor ontwikkeling van vm. Philips-locatie Strijp S met de ambitie om een kwalitatief aantrekkelijk en bruisend hoogstedelijk gebied te maken voor nieuwe gebruikers; cultuuruitingen, innovaties, bedrijfjes, evenementen en bewoners. Primaire doelstelling van de gemeente is de kwaliteitsverbetering van het Plangebied, de wijk en de stad door de herontwikkeling van de huidige bedrijfsbestemming in wervende woon-, werk- en centrumfuncties zoals voorzien in het Masterplan.De doelstelling van Park Strijp C.V. is een kostendekkende grondexploitatie tegen een beheersbaar risico ten behoeve van een vernieuwd stedelijk gebied met hoge dichtheid, hoge kwaliteit en hoge mate van functiemenging, met een zodanige flexibiliteit in plan en programma dat ingespeeld kan worden op marktontwikkelingen met een wervend hoogstedelijk milieu, met ruimte voor een maximale ‘woon- resp. werk-ladder’, en van hoogwaardige kwaliteit. | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | Dit betreft een samenwerkingsverband met VolkerWessels voor ontwikkeling van vm. Philips-locatie Strijp S met de ambitie om een kwalitatief aantrekkelijk en bruisend hoogstedelijk gebied te maken voor nieuwe gebruikers; cultuuruitingen, innovaties, bedrijfjes, evenementen en bewoners. Primaire doelstelling van de gemeente is de kwaliteitsverbetering van het Plangebied, de wijk en de stad door de herontwikkeling van de huidige bedrijfsbestemming in wervende woon-, werk- en centrumfuncties zoals voorzien in het Masterplan. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Gemeente Eindhoven:
VolkerWessels:
Grondexploitatie/bouw- en woonrijp maken vindt plaats voor rekening en risico van Park Strijp C.V. Door Park Strijp C.V. zullen de nu nog resterende gronden en gebouwen in het plangebied gefaseerd worden aangeboden aan de ontwikkelende partij VolkerWessels ten behoeve van de opstalontwikkeling. De aandeelhouders ontmoeten elkaar 4-5x/jr in de AVA. | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Er zijn geen wijzigingen opgetreden. | |||||||
Wet Normering Topinkomens | Bij de bezoldiging van directie/bestuurders wordt voldaan aan de Wet Normering Topinkomens. Voor zover dit aan de orde komt/moet komen, ziet de AVA hierop toe i.c. neemt hiertoe benodigde beslissingen | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | Via de AVA wordt hier met enige regelmaat aandacht voor gevraagd. In 2016 is door de gemeente een PSO-convenant getekend met Stam & De Koning, de vaste bouwaannemer binnen het gebied. Tevens is in 2017 extra aandacht besteed aan een verkenning van kansen voor duurzaamheid (vloeit voort uit in 2017 vastgesteld gemeentelijk Klimaatplan). Verdere effectuering vindt plaats. | |||||||
Geleverde prestaties | Strijp-S krijgt steeds meer vorm. Vastgesteld kan worden dat de industriële bedrijvigheid nagenoeg is weggetrokken. En dat de ruimte nu steeds meer wordt ingenomen door nieuwe gebruikers; cultuuruitingen, | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | Natuurlijk heeft de ontwikkeling van Strijp-S ook te maken met de momenten van economische recessie. Dit had m.n. effect op het tempo waarin bouwplannen gerealiseerd werden en worden. Maar, hoe vreemd het wellicht ook moge klinken, leverde dit juist ook positieve effecten op; de creatieve kansen, de events, de tijdelijke verhuur etc., accentueerden juist de inhoudelijke meerwaarde voor identiteit en klankkleur van het gebied. Daarnaast had/heeft Strijp-S het voordeel dat mogelijke renteverliezen/vertragingsschade voor een belangrijk deel gecompenseerd werd/wordt door de opbrengsten van de langere tijdelijke verhuur. In zijn algemeenheid kan worden geconcludeerd dat de ontwikkeling van Strijp-S opereert binnen gezonde financiële kaders en verwachtingswaarden. | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2023 | 2023 | 2023 | 2022 | 2022 | 2022 | |||
nnb | nnb | nnb | 363 | 6.655 | 3.173 | |||
Toelichting finan- | Jaarcijfers 2023 zijn nog niet beschikbaar. | |||||||
Parktheater Eindhoven N.V. | 5.3 | |||||||
Korte toelichting | De exploitatie, zowel artistiek als commercieel, van het Parktheater te Eindhoven. Het verzorgen van een pluriform theateraanbod voor alle geledingen van de bevolking en met een hoge mate van toegankelijkheid voor alle geledingen van de bevolking. | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | De exploitatie, zowel artistiek als commercieel, van het Parktheater te Eindhoven. Het verzorgen van een pluriform theateraanbod voor alle geledingen van de bevolking en met een hoge mate van toegankelijkheid voor alle geledingen van de bevolking. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | 100% aandelenbelang en daaraan gekoppeld stemrecht in AvA. | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Niet van toepassing. | |||||||
Wet Normering Topinkomens | Onderdeel subsidieverlening. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | Het Parktheater heeft hier vanuit intrinsieke motivatie veel aandacht voor. Binnen het Parktheater is bijvoorbeeld al meerdere jaren aandacht voor social return. Medewerkers van de Ergon zijn al vele jaren aan boord van het theater en verzorgen het groen, doen de post, regelen het magazijn en doen de schoonmaak. In de keukenbrigades van zowel het Parktheater als Pand P begeleiden de medewerkers van Parktheater meerdere mensen met een afstand tot de horeca-arbeidsmarkt. | |||||||
Geleverde prestaties | Het verzorgen van een pluriform theateraanbod voor alle geledingen van de bevolking. | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | Het Parktheater heeft in 2023 een vierjarige subsidie (2021-2024) ontvangen in het kader van de Verordening Cultuur Eindhoven 2021-2024/Meerjarige subsidie – Eindhovense basis via de stichting Cultuur Eindhoven (SCE). Met de oprichting van stichting SCE heeft de gemeente de uitvoering van haar kunst- en cultuurbeleid verzelfstandigd. Hiermee is een van de rollen die de gemeente had, namelijk subsidieverstrekker, verdwenen. Nu is er sprake van 2 rollen te weten verhuurder en eigenaar/aandeelhouder in de vennootschap. Voor het laatste geldt dat indertijd bij de oprichting van de NV vanwege het publieke belang gekozen is voor de deelneming. Heroverweging op dit punt zou kunnen plaatsvinden. | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2023 | 2023 | 2023 | 2022 | 2022 | 2022 | |||
nnb | nnb | nnb | 0 | 5.279 | 4.048 | |||
Toelichting finan- | Jaarcijfers 2023 zijn nog niet beschikbaar. | |||||||
Twice Eindhoven B.V. | 3.1 | |||||||
Korte toelichting | Twice stimuleert de totstandkoming en ontwikkeling van jonge ondernemingen in vijf thematische bedrijvencentra op twee innovatieve hotspots in Eindhoven (Twinning 1999 - Bèta 2007 - Catalyst 2012 - Mµ 2013 – Alpha 2021). Doel is om kleinschalige, innovatieve high tech bedrijven hoogwaardige (infrastructurele) faciliteiten en voorzieningen te bieden (waaronder huisvesting) en uit te laten stromen om de sociaal economische structuur van de Brainport Regio verder te versterken. Daarnaast ondersteunt Twice het ecosysteem door een verbinding te leggen met het regionale netwerk van adviseurs, investeerders en andere interessante partners. Twice blijft daarmee uniek en van groot belang voor het Brainportvestigingsklimaat. Instroom-, uitbreiding- en uitstroom van bedrijven zijn de parameters voor succes. De 20 bedrijven die in 2022 uitstroomden uit een van de bedrijvencentra, zijn tezamen in omvang gegroeid van 118 naar 160 werknemers. Dat betekent een toename met ruim 40 arbeidsplaatsen in de periode dat ze in een van de Twice-bedrijvencentra waren gevestigd. | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | Twice stimuleert de ontwikkeling van jonge, innovatieve technologie-ondernemingen in vijf thematische bedrijvencentra (Twinning 1999 - Bèta 2007 - Catalyst 2012 - Mµ 2013 - Alpha 2021). Doel is om deze bedrijven bij de start hoogwaardige faciliteiten en voorzieningen te bieden (waaronder huisvesting) en om ze na een aantal jaren weer uit te laten stromen naar elders in de regio. Zo wordt de sociaaleconomische structuur in de Brainportregio versterkt. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Gemeente Eindhoven is een van de vijf aandeelhouders met ieder een aandelenbelang van 20%. Andere aandeelhouders zijn: Brainport Development, Brabantse OntwikkelMaatschappij, Rabobank en TU/e. | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | In 2023 hebben zich geen wijzigingen voorgedaan in de personele samenstelling van bestuur, RvC of directie. | |||||||
Wet Normering Topinkomens | Er wordt voldaan aan de voorwaarden met betrekking tot normering van topinkomens. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | Alle gebouwen van Twice hebben een prima duurzaamheidslabel, maar hier is eerder nog geen promotie aan gegeven. Twice erkent in de strategische roadmap dat duurzaamheid een belangrijk onderwerp is op de agenda van veel partijen. | |||||||
Geleverde prestaties | Het resultaat van Twice wordt bepaald door de mutaties die plaatsvinden in het aantal en de soort bedrijven die in de gebouwen worden gehuisvest. Verhuurmutaties in 2022 Twinning 5 6 5 0 16 Totaal 39 34 40 8 Per ultimo 2022 waren in totaal 139 bedrijven in de vijf bedrijvencentra gevestigd. De gemiddelde bezettingsgraden in de centra variëren van 73% tot 97% en ligt daarmee iets lager dan de begroting. Van de 39 nieuw ingestroomde bedrijven waren er 54% te kwalificeren als ‘startend bedrijf’ (0-3 jaar oud), 21% scale-ups (3-5 jaar oud) en 26% nevenvestigingen van al bestaande bedrijven. Van deze nieuwe vestigers was bijna 40% afkomstig van buiten deze regio. De 20 bedrijven die in 2022 uitstroomden uit een van de bedrijvencentra zijn tezamen in omvang gegroeid van 118 naar 160 werknemers. | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | In 2020 heeft de directie / RvC van Twice een aangepaste strategie ontwikkeld De start van bedrijvencentrum Alpha op de TU/e-campus in 2021 vloeit hieruit voort.. Met Alpha wordt op een nieuwe doelgroep van met name TU/e-startups gemikt door het aanbieden van goedkopere huisvesting. Het succes van Alpha heeft zich in 2023 doorgezet. Verder heeft Twice in 2021 bij wijze van experiment een start gemaakt met de exploitatie van de zogenaamde ‘Workplace Vitality Hub’ in een nieuw gerealiseerd gebouw op de HTCE. Het gaat hier om een ‘field lab’ waar werkplekken kunnen worden gehuurd, waarbij tevens wordt onderzocht op welke manier een gezonde werkomgeving kan bijdragen aan het welbevinden en de output van een medewerker. In de loop van 2023 is gebleken dat deze nieuwe formule onvoldoende aansluit bij de vraag vanuit de markt. Daarom zal dit experiment met ingang van 2024 worden beëindigd. | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2023 | 2023 | 2023 | 2022 | 2022 | 2022 | |||
nnb | nnb | nnb | 97 | 11.470 | 7.191 | |||
Toelichting finan- | Jaarcijfers 2023 zijn nog niet beschikbaar. | |||||||
. |