Effectindicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie | ||||
Aantal ernstige verkeersongevallen | 102 | 85 | 109 | ||||
Realisatie: | Het aantal geregistreerde ernstige verkeersongevallen is toegenomen (het betreft nog niet de definitieve cijfers). Daarentegen zien we een afname van het aantal dodelijke slachtoffers van 6 in 2022 naar 1 in 2023. | ||||||
Toelichting indicator: | Aantal ernstige verkeersongevallen op gemeentelijke wegen. Wegen die vallen onder andere wegbeheerders zoals de Randweg (A2/N2) worden hierin niet meegenomen. | ||||||
Motivatie keuze: | Het aantal ernstige verkeersongevallen geeft een indicatie van de verkeersveiligheid in Eindhoven. Het streven naar minder verkeersongevallen (en slachtoffers) maakt onderdeel uit van de strategische doelen die verwoord zijn in de Visie Eindhoven op Weg (2013). | ||||||
Bron: | VIA Ongevallendatabase | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Verkeersveilige stad | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
Auto-intensiteiten in het centrum | 101 | 96 | 99 | ||||
Realisatie: | Het aantal motorvoertuigen door de drie tunnels is afgenomen en zit onder het niveau van 2019. De afname gaat minder hard dan begroot. Kanttekening is het ontbreken van cijfers over de Elisabethtunnel (die mogelijk drukker is geworden). | ||||||
Toelichting indicator: | Monitoren van het aantal auto's in het centrum. 2019=100. Auto-intensiteiten in het centrum berekenen we door het aantal gemotoriseerde voertuigen in de drie belangrijkste spoortunnels binnen de Ring (Vestdijktunnel, Boschdijktunnel en Elisabethtunnel) op te tellen. Dit vormt een belangrijke indicator voor de ontwikkeling en gebruik van autogebruik in en door het centrum. | ||||||
Motivatie keuze: | We willen minder autoverkeer in het centrum. We gebruiken onze telpunten om het aantal voertuigen te registreren. | ||||||
Bron: | Eigen telpunten | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Autoluwe binnenstad | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
Voetganger vriendelijk | 7,4 | 7,7 | 7,4 | ||||
Realisatie: | De voetgangervriendelijkheid is stabiel (5 jaar op rij) en scoort met een 7,4 goed. | ||||||
Toelichting indicator: | Rapportcijfer voor voetganger-vriendelijkheid | ||||||
Motivatie keuze: | We willen langzaam verkeer stimuleren en faciliteren. Hierover is relatief weinig data beschikbaar, en mede daarom vragen we het tijdens de inwonersenquête naar een rapportcijfer. Bovendien kunnen we hiermee goede vergelijking maken met andere vervoerswijzen. | ||||||
Bron: | Inwonersenquête BiO | ||||||
Bron type: | enquête | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Autoluwe binnenstad | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
Fiets vriendelijkheid | 7,5 | 7,7 | 7,5 | ||||
Realisatie: | De fietsvriendelijkheid is stabiel en scoort met een 7,5 goed. | ||||||
Toelichting indicator: | Rapportcijfer voor fiets vriendelijkheid | ||||||
Motivatie keuze: | We willen langzaamverkeer stimuleren en faciliteren, daarom goed om de beleving van de fietsvriendelijkheid te monitoren | ||||||
Bron: | Inwonersenquête BiO | ||||||
Bron type: | enquête | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Autoluwe binnenstad | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
OV vriendelijkheid | 7,5 | 7,5 | 6,8 | ||||
Realisatie: | De busvriendelijkheid wordt minder goed beoordeeld. Een verklaring hiervoor ligt naar verwachting in de afgeschaalde dienstregeling van de bussen. | ||||||
Toelichting indicator: | Rapportcijfer voor OV vriendelijkheid | ||||||
Motivatie keuze: | We willen OV stimuleren, daarom monitoren we de beleving van de OV vriendelijkheid. Bovendien kunnen we hiermee goede vergelijking maken met andere vervoerswijzen. | ||||||
Bron: | Inwonersenquête BiO | ||||||
Bron type: | enquête | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Autoluwe binnenstad | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
Rapportcijfer bereikbaarheid van het centrum | 7,4 | 7,6 | 7,3 | ||||
Realisatie: | Het rapportcijfer voor de bereikbaarheid van het centrum wisselt per vervoerswijze: fiets (8,3) bus (7,7) en auto (6,0). | ||||||
Toelichting indicator: | Het gemiddelde van de rapportcijfers voor de bereikbaarheid van het centrum met auto, fiets en openbaar vervoer uit de inwonersenquête. | ||||||
Motivatie keuze: | Een rapportcijfer voor de bereikbaarheid van het centrum laat zien hoe bewoners de bereikbaarheid van het centrum ervaren. Een goede bereikbaarheid maakt het centrum aantrekkelijker en leefbaarder conform de strategische doelen die zijn verwoord in de visie Eindhoven op Weg (2013). | ||||||
Bron: | Inwonersenquête BiO | ||||||
Bron type: | enquête | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Autoluwe binnenstad | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
Doorstroming gemotoriseerd verkeer op Ring | 113 | 104 | 93 | ||||
Realisatie: | De doorstroming op de Ring is significant afgenomen. Ten opzichte van 2019 stroomde het verkeer in 2023 7% minder goed door, terwijl we inzetten op een verbetering van de doorstroming op de Ring. | ||||||
Toelichting indicator: | Toename van verkeer en doorstroming op de Ring, 2019=100. Doorstroming wordt berekend op basis van floating car data. | ||||||
Motivatie keuze: | Op de ring en de radialen heeft de vlotte doorstroom van auto’s prioriteit, zodat het verkeer snel om en uit de stad geleid kan worden. Het is een belangrijke voorwaarde voor de bereikbaarheid van de stad, het autoluw maken en de verdichting van het centrum. | ||||||
Bron: | Floating car data | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Autoluwe binnenstad | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
Aantal fietsers op fietsroutes | 108 | 108 | 114 | ||||
Realisatie: | We zien al enige jaren het aantal fietsers toenemen, ook in 2023 is het aantal fietsers op fietsroutes sterk gestegen (+6%) | ||||||
Toelichting indicator: | Tellen van het aantal fietsers op fietsroutes. | ||||||
Motivatie keuze: | We zetten in op het stimuleren van fietsgebruik, omdat het gezond, duurzaam is, en een belangrijke oplossing voor de bereikbaarheid van de stad. Elk jaar zetten we in op een toename van het aantal fietsers | ||||||
Bron: | Eigen telpunten | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Bereikbaarheid van de stad | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
Doorstroming gemotoriseerd verkeer op belangrijke toegangswegen (incl. Ring) | 104 | 104 | 96 | ||||
Realisatie: | De doorstroming op de belangrijkste toegangswegen is afgenomen. Ten opzichte van 2019 stroomde het verkeer in 2023 4% minder goed door, terwijl we inzetten op een verbetering van de doorstroming op de radialen. | ||||||
Toelichting indicator: | We streven naar een betere doorstroming op de belangrijke toegangswegen (incl Ring) | ||||||
Motivatie keuze: | Op de ring en de radialen heeft de vlotte doorstroom van auto’s prioriteit, zodat het verkeer snel om en uit de stad geleid kan worden. Het is een belangrijke voorwaarde voor de bereikbaarheid van de stad, het autoluw maken en de verdichting van het centrum. | ||||||
Bron: | Floating car data | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Bereikbaarheid van de stad | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
% duurzaam vervoer in de modal split | 67% | ≥61% | 69% | ||||
Realisatie: | Het aandeel van lopen, fietsen, OV en deelmobiliteit is de afgelopen jaren gestegen. Ook in 2023 is het aandeel groter geworden, en ruim meer dan begroot. | ||||||
Toelichting indicator: | De modal split is de verdeling van de vervoerswijzen over een aantal reisbestemmingen samen. De modal split wordt in Eindhoven gemeten via de inwonersenquête en zegt dus alleen iets over de vervoerskeuze van de inwoners van Eindhoven. Het percentage duurzaam vervoer is het aandeel lopen, fiets en OV gebruik bij elkaar opgeteld. Het percentage duurzaam vervoer wordt ook wel het aandeel duurzame mobiliteit genoemd. | ||||||
Motivatie keuze: | De modal split laat zien in welke mate Eindhovenaren kiezen voor duurzame vervoerswijzen. Het streven naar een verandering in de verdeling van vervoerswijzen, met andere woorden vaker lopen, fietsen en reizen met het openbaar vervoer, maakt onderdeel uit van de strategische Doelen die zijn verwoord in de visie Eindhoven op Weg (2013). | ||||||
Bron: | Inwonersenquête | ||||||
Bron type: | enquête | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Duurzame mobiliteit | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
Aantal openbaar beschikbare deelvoertuigen | 1.094 | 2.650 | 2.045 | ||||
Realisatie: | Met name het aantal deelfietsen is gestegen. Het aantal openbare deelauto's stijgt o.a. langzamer door het eindigen van free floating deelauto’s. | ||||||
Toelichting indicator: | Overzicht van het aantal openbaar beschikbare deelvoertuigen (o.a. fietsen, scooters en auto’s). | ||||||
Motivatie keuze: | Deelmobiliteit is een belangrijke faciliteit bij het stimuleren van duurzame mobiliteit. Hiermee wordt het mogelijk om flexibeler te reizen door de stad, en minder afhankelijk te zijn van een privé auto | ||||||
Bron: | Informatie leveranciers en vergunningen | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Duurzame mobiliteit | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
Aantal geregistreerde emissievrije voertuigen in EHV (RDW) | 4.959 | 3.491 | 4.383 | ||||
Realisatie: | Eerdere jaren zijn zowel volledig emissievrije voertuigen als plugin hybride voertuigen meegeteld. Per januari 2024 stonden er 4.383 volledig elektrische auto's geregistreerd in Eindhoven. | ||||||
Toelichting indicator: | Het betreft het aantal geregistreerde voertuigen van de RDW van zowel volledig elektrisch als plugin hybrid. Dit betekent niet altijd dat voertuigen ook daadwerkelijk rondrijden in Eindhoven. Bijvoorbeeld bij leasevoertuigen is de plek van registratie afwijkend aan de plek van de autobestuurder. | ||||||
Motivatie keuze: | We stimuleren het gebruik van andere vervoerswijzen dan automobiliteit, als er echter alsnog gebruik wordt gemaakt van een auto, willen we dat deze schoon is. Dit draagt bij aan een schonere stad. De stip op de horizon is om in 2030 een emissievrije zone te introduceren binnen de Ring. Het Eindhovense beleid is er nu op gericht het aantal en het aandeel emissievrije voertuigen in Eindhoven komende jaren te laten groeien. | ||||||
Bron: | RDW | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Duurzame mobiliteit | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
% inwoners dat tevreden is over inrichting openbare ruimte | 69% | ≥75% | 71% | ||||
Realisatie: | Sinds 2022 is er weer sprake van een stijgende lijn. Er is geen directe verklaring voor de afwijking ten opzichte van de streefwaarde. | ||||||
Toelichting indicator: | Percentage inwoners dat tevreden is over de inrichting van de openbare ruimte | ||||||
Motivatie keuze: | Geeft aan of inwoners tevreden zijn of wij de straten goed inrichten (zijn de straten aantrekkelijk ingericht , is er sprake van voldoende groen, toegankelijkheid, veiligheid etc.) | ||||||
Bron: | Inwonersenquête BiO | ||||||
Bron type: | enquête | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Aantrekkelijke en leefbare openbare ruimte | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
% inwoners dat tevreden is over onderhoud openbare ruimte | 69% | ≥75% | 70% | ||||
Realisatie: | Ook voor onderhoud stijgt de tevredenheid. Sinds 2021 is de kwaliteit voor reinigen van A (hoog) naar B (basis) gegaan. Dit is een mogelijke verklaring van de afwijking t.o.v de streefwaarde. | ||||||
Toelichting indicator: | Betreft het % inwoners dat tevreden is over het onderhoud van de openbare ruimte | ||||||
Motivatie keuze: | Sluit aan op de technische monitor in hoeverre de basiskwaliteit op verschillende onderwerpen op het gebied van onderhoud wordt behaald. Hierdoor presenteren we zowel de objectieve als de subjectieve cijfers. Een goed onderhouden openbare ruimte draagt bij aan een aantrekkelijke en leefbare stad. | ||||||
Bron: | Inwonersenquête BiO | ||||||
Bron type: | enquête | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Aantrekkelijke en leefbare openbare ruimte | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
% bewoners dat vindt dat het in de buurt goed verlicht is | 79% | ≥75% | 78% | ||||
Realisatie: | De tevredenheid van bewoners over de verlichting in hun buurt voldoet aan de vastgestelde streefwaarde. | ||||||
Toelichting indicator: | % inwoners dat aangeeft dat de buurt goed verlicht is. Hoewel dit een nieuwe indicator betreft, is deze vraag in 2021 uitgevraagd. Het gerealiseerde percentage was toen 78% | ||||||
Motivatie keuze: | Geeft aan of bewoners tevreden zijn over de inzet op openbare verlichting. In 2022 is het programma stedelijke verlichting Eindhoven door de raad vastgesteld. Daar is in opgenomen dat we vanaf 2023 sensoren gaan toepassen. Deze indicator geeft een indicatie of bewoners tevreden zijn met het resultaat van deze inspanning. | ||||||
Bron: | Inwonersenquête BiO | ||||||
Bron type: | enquête | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Aantrekkelijke en leefbare openbare ruimte | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
Basiskwaliteit wegen | - | ≥90% | 90% | ||||
Realisatie: | De kwaliteit voldoet (afgerond) aan de vaststelde kwaliteit | ||||||
Toelichting indicator: | - Geeft inzicht in de technische kwaliteit die buiten op straat objectief is gemeten: Hoeveel % van de wegen voldoet aan het vastgestelde kwaliteitsniveau. | ||||||
Motivatie keuze: | Geeft een goed beeld van de technische kwaliteit op straat. Is objectief en maakt het mogelijk om objectief en subjectief (inwonersenquête) met elkaar te vergelijken, waardoor er een goed sturingsinstrument ontstaat. | ||||||
Bron: | Extern gespecialiseerd bureau (weginspectie) die werkt volgens landelijk vastgestelde systematiek (CROW). Technische inspectie vindt 1x per 2 jaar plaats | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | overig | ||||||
Hoort bij doel: | Aantrekkelijke en leefbare openbare ruimte | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
Basiskwaliteit bruggen, viaducten en tunnels | 95% | ≥90% | 94% | ||||
Realisatie: | De bruggen, tunnels en viaducten voldoen aan de vastgestelde basiskwaliteit. | ||||||
Toelichting indicator: | - Geeft inzicht in de technische kwaliteit van bruggen, tunnels en viaducten: het geeft inzicht in het % bruggen, tunnels en vaducten dat voldoet aan het vastgestelde kwaliteitsniveau. | ||||||
Motivatie keuze: | Geeft een goed beeld van de technische kwaliteit op straat. Is objectief en maakt het mogelijk om objectief en subjectief (inwonersenquête) met elkaar te vergelijken, waardoor er een goed sturingsinstrument ontstaat | ||||||
Bron: | Extern gespecialiseerd bureau op basis van landelijke richtlijnen (CROW), 1x per 2 jaar, visueel elk jaar | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | overig | ||||||
Hoort bij doel: | Aantrekkelijke en leefbare openbare ruimte | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
Basiskwaliteit schoon en netjes | 94% | ≥90% | 96% | ||||
Realisatie: | De openbare ruimte is conform kwaliteitsniveau schoon en netjes gehouden (reiniging verharding). | ||||||
Toelichting indicator: | - Geeft aan welk % voldoet aan aan de vastgestelde kwaliteit voor reiningen (schoon en netjes) van de openbare ruimte. | ||||||
Motivatie keuze: | Geeft een goed beeld van de technische kwaliteit op straat op het gebied van reinigen (zwerfvuil, onkuris etc.). Is objectief en maakt het mogelijk om objectief en subjectief (inwonersenquête) met elkaar te vergelijken, waardoor er een goed sturingsinstrument ontstaat. | ||||||
Bron: | Gemeente Eindhoven, afdeling kwaliteitscontrole MIBOR (registratietool) | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | per kwartaal | ||||||
Hoort bij doel: | Aantrekkelijke en leefbare openbare ruimte | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
Prestatie-indicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie | ||||
Aantal scholen met BVL-label | 38 | 55 | 38 | ||||
Realisatie: | Ondanks inzet is er geen toename van aantal basisscholen met Brabants VerkeersveiligheidsLabel. | ||||||
Toelichting indicator: | Het Brabants Verkeersveiligheids Label is een belangrijk pakket in de educatie van de jongste Eindhovenaren | ||||||
Motivatie keuze: | We streven naar een BVL label op alle basisscholen. Dit is een provinciebreed lespakket om kinderen wegwijs te maken. | ||||||
Bron: | Provincie / eigen registratie | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Verkeersveilige stad | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
Aantal schoolzones | 54 | 56 | 54 | ||||
Realisatie: | Alle basisscholen (waar dat kan) hebben een schoolzone. Er zijn er in 2023 geen bijgekomen. Wel zijn er in een aantal bestaande schoolzones aanpassingen gedaan en zijn er 2 nieuwe schoolzones bij een SBO- en VO-school in voorbereiding. | ||||||
Toelichting indicator: | Schoolzones zorgen ervoor dat kinderen op een veilige manier naar school kunnen. | ||||||
Motivatie keuze: | We streven naar een schoolzone bij elke school waar een schoolzone gemaakt kan worden (= 56 scholen). Daarnaast blijven we ook bestaande schoolzones in overleg met scholen verbeteren en veiliger maken. | ||||||
Bron: | Eigen registratie | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Verkeersveilige stad | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
Aantal km nog te realiseren 30 km/u straten in het centrum | 1,4 | 0,9 | 0,45 | ||||
Realisatie: | Met de aanpassingen op de kruising Mathildelaan/Emmasingel heeft in de binnenstad enkel nog de Stationsweg een verkeersregime van 50 km/u. | ||||||
Toelichting indicator: | Aantal km nog te realiseren 30 km/u straten in het centrum (tussen Westtangent-Dommel-Fellenoord) waar nu nog 50km/u de maximum snelheid is. De westtangent (vanaf Fellenoord via Mauritstraat naar Dr. Schaepmanlaan) is nog niet opgenomen. | ||||||
Motivatie keuze: | Een belangrijke stap in het autoluw maken van de binnenstad is de snelheid verlagen en wegprofielen terugbrengen naar 30 km/u. Hiermee wordt het centrum veiliger, maar ook aantrekkelijker doordat er meer ruimte is voor een hoogwaardige (groene) openbare ruimte. | ||||||
Bron: | Eigen registratie | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Autoluwe binnenstad | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
Aantal km snelfietsroutes (Slowlane) | 30,5 | 32 | 30,5 | ||||
Realisatie: | In 2023 hebben er voorbereidingen plaatsgevonden voor de Slowlane, die in 2024 op straat worden uitgevoerd. | ||||||
Toelichting indicator: | Dit betreft het aantal km Slowlane (geen andere snelfietsroutes). Maximum is 33,5km (Slowlane compleet) | ||||||
Motivatie keuze: | Met de Slowlane verbinden we de belangrijke werkgelegenheidslocaties en de stad met een hoogwaardige fietsverbinding. | ||||||
Bron: | Eigen registratie | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Bereikbaarheid van de stad | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
Aantal km HOV-busbanen | 24 | 30 | 24,5 | ||||
Realisatie: | In 2023 is een gedeelte van het HOV3-tracé tussen WoensXL en Eindhoven Airport gerealiseerd. Tracé luchthavenweg is afgerond, tracé Marathonloop is in uitvoering. | ||||||
Toelichting indicator: | Het aantal gerealiseerde kilometers vrijliggende HOV-banen. | ||||||
Motivatie keuze: | We willen het aandeel duurzaam vervoer in de modal split te verhogen. Dit aandeel bestaat uit de vervoerwijzen fiets, openbaar vervoer en lopen. Het verhogen van het openbaar vervoeraandeel gebeurt onder andere door de aanleg van nieuwe HOV-banen. Hoe meer kilometers HOV-baan, hoe aantrekkelijker het wordt om van de bus gebruik te maken, hoe groter de kans op een hoger aandeel openbaar vervoer in de modal split. | ||||||
Bron: | Overzicht hoeveelheden areaal en objecten openbare ruimte van de afdeling Geoinformatie en Kwaliteit | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Bereikbaarheid van de stad | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
Aantal vernieuwde verkeerslichten | 154 | 162 | 162 | ||||
Realisatie: | Van alle verkeerslichten zijn 166 verkeerslichten jonger dan 15 jaar. | ||||||
Toelichting indicator: | Het aantal verkeerslichten dat wordt vervangen. | ||||||
Motivatie keuze: | In Eindhoven zijn ongeveer 170 kruispunten uitgerust met verkeerslichten, waarvan er nog enkele tientallen sterk verouderd zijn. Deze verouderde verkeerlichten kunnen veel minder verkeer afwikkelen dan nieuwe verkeerslichten, omdat nieuwe verkeerslichten intelligent zijn. | ||||||
Bron: | Registratie van de afdeling Verkeer en Milieu | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Bereikbaarheid van de stad | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
Aantal parkeerplaatsen op (pop-up) P+R | 910 | 1.000 | 910 | ||||
Realisatie: | In 2023 zijn er op de P+R's geen plekken bijgekomen, wel zijn er diverse wijkhubs gerealiseerd. | ||||||
Toelichting indicator: | Het betreft zowel hubs op diverse schaalniveaus, P+R als toekomstige regionale Smart Hubs. | ||||||
Motivatie keuze: | Hubs zijn een belangrijk instrument om reizigers over te laten stappen aan de rand van de stad, zodat er minder auto’s in het centrum of op campussen komen. Naast de realisatie van parkeerplaatsen op hubs, willen we ook het gebruik van de hubs/ P+R’s stimuleren. | ||||||
Bron: | Eigen registratie | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Bereikbaarheid van de stad | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
Aantal elektrische laadpunten | 1.782 | 1400 | 2.549 | ||||
Realisatie: | Eind 2023 stonden er 2.549 (semi) openbare laadpunten in Eindhoven. Daarvan waren er 1.443 publieke laadpunten. | ||||||
Toelichting indicator: | Het betreft de registratie van de RDW. | ||||||
Motivatie keuze: | Voor inwoners die afhankelijk zijn van laadinfrastructuur in de openbare ruimte is het aanbod van laadpalen een belangrijke factor voor de aanschaf van een elektrische auto. Het is aan de gemeente en partners om de groei van laadinfrastructuur te faciliteren zodat de mobiliteit in Eindhoven schoner wordt. | ||||||
Bron: | Externe registratie | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Duurzame mobiliteit | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
Groot onderhoud wegen (aantal) | 11 | 11 | 11 | ||||
Realisatie: | Aan 11 straten is groot onderhoud uitgevoerd/ zijn heringericht | ||||||
Toelichting indicator: | Het betreft het aantal wegen waar groot onderhoud aan uitgevoerd wordt (incl. herinrichting) | ||||||
Motivatie keuze: | Geeft aan wat we doen met beschikbare middelen: hoeveel wegen pakken we aan van het beschikbare budget | ||||||
Bron: | Onderhoudsprogramma | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Aantrekkelijke en leefbare openbare ruimte | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
Groot onderhoud bruggen, viaducten en tunnels (aantal) | 6 | 15 | 12 | ||||
Realisatie: | Vervanging van de Koebrug, versterking Dommelbruggen Insulindelaan en onderhoud onderdoorgang Mispelhoef hebben vertraging opgelopen. | ||||||
Toelichting indicator: | Het betreft het aantal bruggen, tunnels en viaducten waar onderhoud aan gepleegd wordt. Type onderhoud wordt bepaald op basis van uitkomst van inspecties | ||||||
Motivatie keuze: | Geeft aan wat we doen met beschikbare middelen: hoeveel bruggen, tunnels en viaducten pakken we aan van het beschikbare budget | ||||||
Bron: | Onderhoudsprogramma | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Aantrekkelijke en leefbare openbare ruimte | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
Onderhoud openbare verlichting (vervangen aantal armaturen) | - | 1000 | 890 | ||||
Realisatie: | In 2023 stond een aantal armatuurvervangingen onder viaducten gepland. Dat is niet gelukt vanwege problemen met de koppeling tussen de nieuwe armaturen en de ontvanger. | ||||||
Toelichting indicator: | Het aantal armaturen van de openbare verlichting dat in het kader van onderhoud vervangen worden | ||||||
Motivatie keuze: | Geeft aan wat we doen met de beschikbare middelen: hoeveel armaturen worden er in het kader van onderhoud vervangen | ||||||
Bron: | onderhoudsprogramma | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | per kwartaal | ||||||
Hoort bij doel: | Aantrekkelijke en leefbare openbare ruimte | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
Uitvoeren straatreinigen (% van totale openbare ruimte) | 100% | 100% | 100% | ||||
Realisatie: | Alle openbare ruimte in beheer van de gemeente is gereinigd | ||||||
Toelichting indicator: | Geeft aan wel deel van de openbare ruimte dat in beheer is bij de gemeente onderhouden wordt. Uitgangspunt is dat 100% onderhouden wordt. | ||||||
Motivatie keuze: | Heeft een relatie met de behaalde kwaliteit Als een deel van de openbare ruimte niet onderhouden wordt, dan is dit van invloed op de kwaliteit | ||||||
Bron: | rapportage | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Aantrekkelijke en leefbare openbare ruimte | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||