Een gezonde financiële positie van de gemeente vergt niet alleen een sluitende begroting, maar vraagt ook om voldoende beschikbare weerstandscapaciteit in relatie tot de risico's. Het weerstandsvermogen bepaalt in hoeverre de gemeente in staat is de financiële gevolgen van risico’s op te vangen en legt een relatie tussen de risico's die de gemeente loopt (het benodigd weerstandsvermogen) en de middelen die de gemeente vrij kan maken om de risico's op te vangen (beschikbare weerstandscapaciteit) .
Weerstandscapaciteit: beschikbaar, potentieel en norm
De beschikbare weerstandscapaciteit wordt gevormd door de algemene reserve (eigen kapitaal). Eind 2023 bedraagt deze € 138 miljoen. Het rekeningresultaat over 2023 (€ 22 miljoen) wordt toegevoegd aan de reserve. Conform de begroting 2024 wordt in 2024 t/m 2027 al een gedeelte van het weerstandsvermogen ingezet (- € 38 miljoen). Er resteert een verwachte weerstandscapaciteit van € 121 miljoen eind 2027. In de begroting 2025 actualiseren we de inzet en de beschikbare weerstandscapaciteit voor 2024 en verder.
Er is potentiële weerstandscapaciteit bestaande uit stille reserves en onbenutte belastingcapaciteit. Stille reserves als de overwaarde op onze panden en de waarde van onze kunst mogen niet op onze balans worden opgevoerd. De onbenutte belastingcapaciteit wordt bepaald door onze belastingdruk te vergelijken met het 'redelijk peil' (jaarlijks gepubliceerd in de meicirculaire). We nemen de stille reserves en onbenutte belastingcapaciteit niet mee als beschikbare weerstandscapaciteit. Daartegenover staat dat ook niet alle risico's goed kwantificeerbaar zijn.
Voor de benodigde weerstandscapaciteit is geen wettelijke norm. De raad heeft voor de weerstandscapaciteit de minimum norm bepaald op 10% van het begrotingstotaal. Deze beweegt jaarlijks mee met de omvang van de primaire begroting en daarmee met mogelijke risico’s uit een hogere exploitatie. Eind 2023 voldoen we ruimschoots aan deze norm. In het bestuursakkoord is vastgelegd dat onderzocht wordt of een dynamische norm voor het weerstandsvermogen passend is. De uitkomsten hiervan verwachten we in de P&C-cyclus van 2024.
Overzicht weerstandsvermogen ( x € 1 miljoen) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|
Weerstandsvermogen 1 januari | 172 | 196 | 159 | 148 | 140 | 129 |
Onttrekkingen | -26 | -60 | -11 | -8 | -11 | -8 |
Stortingen | 5 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand reserve eigen kapitaal 31-12 | 151 | 138 | 148 | 140 | 129 | 121 |
Rekening resultaat | 45 | 22 | ||||
Weerstandsvermogen 31 december 2023 | 196 | 159 | 148 | 140 | 129 | 121 |
Norm | 100 | 109 | 110 | 111 | 108 | 110 |
verschil | 96 | 50 | 38 | 29 | 21 | 11 |
* Opgetelde bedragen kunnen afwijken i.v.m. afrondingsverschillen.
Kengetallen
De BBV- kengetallen zijn voorgeschreven, maar niet genormeerd. Ze geven nadere informatie over de financiële positie van de gemeente. De kengetallen over 2018-2023 laten de ontwikkeling van de financiële positie zien.
De landelijke vergelijkbare cijfers voor 2023 zij nog niet beschikbaar, daarom presenteren we hieronder het landelijke gemiddelde van 2022 (waarstaatjegemeente.nl).
NL 2022 | Realisatie 2022 | Begroting 2023 | Realisatie 2023 | |
---|---|---|---|---|
netto schuldquote | 41,7% | 33,6% | 47,0% | 36,5% |
netto schuldquote gecorrigeerd voor doorleningen | 35,5% | 32,5% | 46,0% | 35,3% |
solvabiliteitsratio | 39,7% | 43,8% | 34,0% | 43,0% |
grondexploitatie | 5,6% | 3,8% | 1,0% | 3,6% |
structurele exploitatieruimte | 5,0% | 11,3% | 0,0% | 8,6% |
belastingcapaciteit | 99,8% | 100,3% | 100,0% | 94,7% |
De netto schuldquote weerspiegelt het niveau van de schulden ten opzichte van de eigen middelen. De gecorrigeerde netto schuldquote geeft aan hoeveel van de vermogensbehoefte (exclusief doorlening aan derden) extern gefinancierd is. In 2023 werd voor een bedrag van € 16,1 miljoen afgelost. Vanwege de ruime liquiditeitspositie was het niet nodig om lange financiering aan te trekken in 2023. Zowel de netto schuldquote als de netto schuldquote gecorrigeerd voor doorleningen is hierdoor iets toegenomen ten opzichte van 2022, maar ligt nog wel onder het landelijk gemiddelde. De solvabiliteit geeft inzicht in de mate waarin de gemeente in staat is aan haar verplichtingen te blijven voldoen. Vanaf 2018 zien we hierin een stijgende lijn, wat resulteert in een percentage boven het landelijk gemiddelde. Het kengetal grondexploitatie geeft aan hoe hoog de waarde van de grond is ten opzichte van de totale baten. Door afname van de balanswaarde van bouwgronden in exploitatie daalt de indicator (en het risico). Bij de structurele exploitatieruimte betekent een positief percentage dat de structurele baten toereikend zijn om de structurele lasten te dekken. De belastingcapaciteit reflecteert de hoogte van de gemiddelde woonlasten (OZB, rioolheffing, reinigingsheffing) ten opzichte van het 'redelijk peil'. In paragraaf lokale heffingen zijn de woonlasten toegelicht.
Risico's en benodigd weerstandsvermogen
Onderstaande figuur maakt duidelijk voor welk gedeelte van de risico’s we weerstandsvermogen aanhouden.
We onderkennen:
- Externe risico's: risico's waar je als organisatie geen invloed op hebt zoals (natuur)rampen, economische omstandigheden, vluchtelingenstromen, wet- en regelgeving vanuit het Rijk .
- Strategische risico's: risico's inherent aan de organisatie zoals decentralisaties, subsidieverstrekkingen, grondexploitaties, investeringen, samenwerkingsverbanden en overige exploitatierisico's.
Voor de juridische claims waarvan het waarschijnlijk is dat ze leiden tot een toekomstige financiële verplichting en waarvan een reële inschatting gemaakt kan worden, is conform de verslaggevingsvoorschriften een voorziening gevormd (voorziening juridische claims en geschillen). De overige claims en geschillen vormen onderdeel van de risico's die ten laste van het weerstandsvermogen komen. De risicoreserve garanties en geldleningen dekt de risico's op verstrekte leningen en garanties. Dit risico komt daarom niet ten laste van het weerstandsvermogen.
De op dit moment te kwantificeren risico’s tellen op tot een bedrag van maximaal € 100,4 miljoen. Als we dit bedrag afzetten tegen de vrij beschikbare weerstandscapaciteit van € 138 miljoen zijn we prima in staat om 100% van de gekwantificeerde risico's op te vangen en is er ook nog ruimte om (een gedeelte) van de niet gekwantificeerde risico’s op te vangen. Daarnaast is er ook ruimte voor de risico's die in de toekomst gaan spelen zoals bijvoorbeeld de ontwikkeling van Knoop XL.
Overzicht risico's
Onderwerp | Programma | Status | Schadekans | Bedrag | Bedrag |
---|---|---|---|---|---|
Externe Risico's | - | 47,2 | |||
Marktontwikkelingen | 0 | bestaand | mogelijk | - | 15,0 |
(Humanitaire) rampen | 0 | bestaand | mogelijk | - | 10,0 |
Rijksbezuinigingen: Algemeen | 0 | bestaand | mogelijk | - | 10,0 |
Rijksbezuinigingen: Ontwikkelingen sociaal domein | 6 | bestaand | mogelijk | - | 10,0 |
Schade als gevolg van extreem weer | 2 | bestaand | waarschijnlijk | - | 2,0 |
Kosten opruimen lachgascilinders | 2 | bestaand | mogelijk | 0,1 | 0,2 |
Strategische risico's | 33,5 | 53,2 | |||
Grondbedrijf – weerstandscapaciteit | 8 | bestaand | mogelijk | 17,9 | 17,9 |
Exploitatierisico's | div. | bestaand | mogelijk | - | 10,0 |
Toename van de zorg zwaarte | 6 | bestaand | mogelijk | 6,0 | 6,0 |
Open einde regelingen | 6 | bestaand | mogelijk | 5,0 | 5,0 |
BTW specifieke uitkering Sport | 5 | bestaand | mogelijk | - | 4,0 |
Asbestsaneerder TR Ketelhuis Eindhoven | 0 | bestaand | mogelijk | - | 2,5 |
Staat bruggen/viaducten | 2 | bestaand | mogelijk | 2,5 | 2,5 |
Inspecties wet- en regelgeving | 0 | bestaand | waarschijnlijk | 0,5 | 2,0 |
Decentralisatie uitkering Vrouwenopvang | 6 | nieuw | mogelijk | - | 1,7 |
OZB | 0 | bestaand | mogelijk | 0,8 | 0,8 |
Afhandeling bezwaar- en beroepschriften | 0 | bestaand | mogelijk | 0,5 | 0,5 |
Vennootschapsbelastingplicht | 0 | bestaand | mogelijk | 0,2 | 0,2 |
Claim Lidl planschade (bestuursrechtelijk) | 0 | bestaand | mogelijk | 0,1 | 0,2 |
Privacy (AVG) | 0 | bestaand | mogelijk | - | - |
Programma Aanpak Stikstof | 7 | bestaand | mogelijk | - | - |
Weerbare overheid | 1 | bestaand | mogelijk | - | - |
Afval: leveringscontract Attero | 7 | vervallen | |||
Schadevergoeding Genneper Watermolen | 8 | vervallen | |||
Totaal Risico’s | 33,5 | 100,4 |
Externe risico's |
---|
Marktontwikkelingen |
We zien kwetsbaarheden bij de uitvoering van onze programma's, projecten en (strategische) investeringen. Er is sprake van opwaartse druk op het loongebouw, krapte op de arbeidsmarkt, prijsstijgingen van aanbestedingen op (middel)langere termijn. Meer algemeen spelen rentestijgingen, schommelingen op de vastgoedmarkt, economische ontwikkelingen en werkeloosheid. |
(Humanitaire) rampen |
In 2022 is de wereld opgeschrikt door de inval van Rusland in de Oekraïne. Een wezenlijke bedreiging van de veiligheid en met grote gevolgen voor iedereen. We vangen ontheemden op en bieden humanitaire hulp. Onduidelijk is hoe lang de oorlog in Oekraïne aanhoudt, wat de langjarige gevolgen zijn, hoe lang de opvang van ontheemden nodig is en hoe energieprijzen zich zullen ontwikkelen. |
Rijksbezuinigingen: Algemeen |
Het kabinet Rutte IV heeft geleid tot een financieel “ravijn” in 2026, het afschaffen van de trap-op-trap-af-systematiek, en veel middelen die slechts incidenteel beschikbaar zijn tot en met 2025. De nieuwe indexeringssystematiek – op basis van bbp-cijfers – is mogelijk niet toereikend om de kosten van loon- en prijsstijging en autonome volumegroei te kunnen opvangen. Dit alles is een risico voor het opstellen van een structureel sluitende meerjarenbegroting. |
Rijksbezuinigingen: Ontwikkeling rijksbeleid sociaal domein |
Betreft onder andere: doordecentralisatie bij Beschermd wonen vanaf 1-1-2024 en restrisico’s ten aanzien van de onvoorspelbaarheid macrobudget en verdeelsystematiek BUIG. Bij Beschermd Wonen is sprake van onzekerheid over de toekomstige cliëntaantallen. De doordecentralisatie naar alle gemeenten vindt plaats via een objectief verdeelmodel per 1-1-2024, met een ingroeipad van 10 jaar. Het is onzeker of de doordecentralisatie van de middelen aansluit bij de werkelijke kosten per gemeente. In de nieuwe situatie blijven bestaande cliënten voor rekening komen van de gemeente Eindhoven en nieuwe cliënten voor de herkomstgemeente. Met de regiogemeenten zijn afspraken gemaakt over onderlinge solidariteit en gewenste innovatie. |
Schade als gevolg van extreem weer |
In de afgelopen jaren is er regelmatig sprake geweest van schade als gevolg van extreem weer zoals droogte en stormen, ook in 2023. Schade door extreem weer vindt plaats aan zowel bomen als beplanting. Door schade ontstaan extra vervangingskosten en ook extra kosten voor het opruimen van de bomen en beplanting. Het maximale risicobedrag is gebaseerd op de schade van de afgelopen jaren. Naar verwachting zal extreem weer vaker voorkomen. Bij vervanging van beplanting en bomen wordt wel zoveel mogelijk rekening gehouden met risico's van droogte en stormen, zodat de nieuwe beplanting en bomen beter bestand zijn hiertegen. |
Kosten opruimen lachgascilinders |
Sinds 1 januari 2023 is het lachgasverbod van kracht. Dit leidt tot grote aantallen dumpingen van lachgascilinders in de openbare ruimte. Inmiddels is uitgewerkt hoe we de cilinders in de openbare ruimte gaan afvoeren en verwerken. Omdat het probleem in 2023 onverwachts is ontstaan is er in de begroting geen rekening gehouden met de kosten. Het is moeilijk een inschatting te maken van het aantal cilinders dat we zullen moeten ruimen en hoeveel van deze cilinders deels gevuld of leeg zijn. Het verwerken van nog deels gevulde cilinders brengt hogere kosten met zich mee dan van lege cilinders. Hierdoor lopen we het risico hiervoor onvoldoende middelen beschikbaar te hebben of hogere kosten te moeten maken binnen de afvalstromen (Cure). |
Strategische risico's |
Grondbedrijf – weerstandscapaciteit |
Een toelichting hierover is terug te vinden in paragraaf 3g - Grondbeleid. |
Exploitatierisico's |
Externe risico's leiden ook tot effecten in de exploitatie en extra druk op budgetten. Hierbij kan worden gedacht aan de gevolgen voor de beheerbudgetten door strategische investeringen, wegvallende parkeer-inkomsten door beleidskeuzes en herontwikkeling, druk op de veiligheidsbudgetten door groei van de stad. |
Toename van de zorgzwaarte |
Het toekennen van zwaardere en/of duurdere indicaties bij Wmo en Jeugd (o.m. via medische verwijsroute). |
Openeinderegelingen |
Betreft regelingen voor Wmo en Jeugd waarvan de uitgaven en het aantal gebruikers niet gelimiteerd zijn. De vergrijzing en groei van de stad zorgt voor een stijgende vraag naar huishoudelijke ondersteuning. Daarnaast lopen de incidentele middelen bij Jeugd meerjarig sterk af. Het risico hierbij is dat de middelen niet effectief genoeg worden ingezet om de tekorten structureel te verminderen. |
Sportbesluit BTW / Specifieke uitkering sport |
Risico dat we niet alle BTW op onder andere investeringen in sportaccommodaties (inclusief onderhoud en exploitatie) terugkrijgen, omdat het landelijk plafond bereikt is. |
Asbestsaneerder TR Ketelhuis Eindhoven |
De curator van de asbestsaneerder heeft een claim ingediend van € 2,5 miljoen. Volgens uitspraak van de rechtbank is het faillissement niet veroorzaakt door de gemeente, maar heeft de gemeente wel ten onrechte een “meer-meerwerk” opdracht geweigerd. De schade die daaruit voortvloeit moet in een aparte schadestaatprocedure worden begroot. Er is dus nog geen concrete schadevergoeding toegewezen. De zitting m.b.t. de schadestaatprocedure vindt plaats op 28 mei 2024. |
Staat bruggen/viaducten |
Bij bruggen en viaducten die ouder zijn dan 20 jaar bestaat het risico dat de constructie niet meer voldoet aan de huidige verkeersintensiteit. In 2023 zijn de constructieve risico’s van alle kunstwerken voor gemotoriseerd verkeer gebouwd voor 2000 inzichtelijk gemaakt en is duidelijk welke maatregelen getroffen moeten worden. Daarnaast zijn er risico's als gevolg van aanrijdingen en vandalisme. De eerste bruggen die onderzocht zijn (2012) moeten ook weer onderzocht worden. Ook komt een aantal bruggen gebouwd na 2000 in aanmerking voor onderzoek. Op dit moment lopen we geen acuut risico. Zie verder paragraaf kapitaalgoederen. |
Inspecties wet- en regelgeving |
Het uitvoeren van wet- en regelgevingsinspecties voor asbest, legionella, brandveiligheid en elektrotechnische veiligheid in ons gemeentelijk vastgoed, is een reguliere taak van de gemeente. Er zijn geen urgente maatregelen vanuit brandveiligheid geconstateerd. Wel zijn er maatregelen noodzakelijk die niet urgent zijn maar wel moeten worden opgepakt. De uitvoering hiervan is opgestart en deze zal doorlopen tot en met 2025. |
Decentralisatie uitkering Vrouwenopvang |
In 2023 heeft gemeente Den Bosch ontdekt dat voor de berekening en uitkering van de Decentralisatie Uitkering Vrouwen Opvang (DUVO)-middelen de gemeente Vught (sinds 2015) onterecht bij centrumgemeente Eindhoven is gerekend. ‘s Hertogenbosch heeft al die tijd de bijbehorende taken uitgevoerd voor Vught. Gevolg is dat Eindhoven jarenlang teveel (in totaal ca. 1,7 miljoen) heeft ontvangen. Uit navraag is niet gebleken dat dit probleem eerder bij ons bekend was. In overleg met gemeente ‘s Hertogenbosch is besloten gezamenlijk het probleem bij de ministeries van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en Binnenlandse Zaken terug te leggen, aangezien daar de foutieve regio-indeling is gemaakt. Inmiddels hebben de fondsbeheerders van het ministerie van Binnenlandse zaken met ingang van 2024 deze fout hersteld en gemeente Vught omgehangen naar de juiste centrumgemeente, ‘s Hertogenbosch. Momenteel vinden er overleggen plaats met de ministeries van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en Binnenlandse Zaken betreffende de (financiële) gevolgen van het foutief toebedelen van de gemeente Vught aan de centrumgemeente Eindhoven over de jaren 2015 – 2023. |
OZB |
Bezwaren leveren een risico op voor de OZB-opbrengst, hier is geen voorziening voor. Of het risico zich voordoet is afhankelijk van hertaxaties en kan leiden tot een correctie van circa € 800.000 (voor de jaren 2020 t/m 2024). |
Schadevergoeding Genneper Watermolen |
De gemeente en huurder zijn in 2023 een schadevergoeding van € 600.000 overeen gekomen. De afwikkeling hiervan heeft volledig in 2023 plaatsgevonden. |
Afhandeling bezwaar- en beroepschriften |
De afgelopen jaren is geïnvesteerd in het stabiliseren van het aantal binnenkomende bezwaar- en beroepsprocedures en klachten. We handhaven vooralsnog het risico op toenemende dwangsommen. |
Gevolgen vennootschapsbelastingplicht |
Op het punt van reclame-inkomsten is er een verschil van inzicht tussen belastingdienst en gemeenten. Vooralsnog nemen we een risico mee van afgerond € 175.000 per belastingjaar. De reclame-inkomsten bedragen per jaar ongeveer € 700.000, de toerekenbare kosten zijn minimaal. Er worden (landelijk) juridische procedures over gevoerd en die zijn nog niet afgerond. |
Claim Lidl planschade (bestuursrechtelijk) |
Naar aanleiding van een eerste bestuursrechtelijke uitspraak van de Raad van State (8 februari 2017) zijn de gemeente en Lidl tot een minnelijke oplossing gekomen. De claim van LIDL komt te vervallen bij het onherroepelijk worden van het nieuw bestemmingsplan voor de Hofdijkstraat. De Lidl en gemeente Eindhoven hebben een allonge op de VSO uitgewerkt en ondertekend waarmee de deadline van het onherroepelijk worden van het bestemmingsplan in eerste instantie is bepaald op 1 januari 2024. Echter omdat de uitspraak van de Raad van State pas in 2024 zal plaatsvinden is in 2023 de allonge aangepast en de datum van “bestemmingsplan gereed en onherroepelijk” daarbij veranderd van 1 jan 2024 naar 1 jan 2025. |
Afval: leveringscontract Attero |
Op 20 december 2023 heeft het Algemeen Bestuur van de MRE een besluit genomen over de verdeling van de suppletievergoeding. Eindhoven hoeft niet bij te dragen en het risico kan daarmee worden afgevoerd. |
Programma Aanpak Stikstof |
Door de provincie is een stop gezet op het afgeven van Wet Natuurbeschermingsvergunningen. We zijn aangesloten op de herijking van de Brabantse Ontwikkelaanpak Stikstof om “Brabant van het slot” te halen. We zijn op dit moment aan het onderzoeken wat dit voor de verdichtingsopgave betekent. In projecten waarbij geen uitstoot van stikstof plaatsvindt, door bv. inzet van elektrisch materieel, is geen stagnatie te verwachten. |
Weerbare overheid |
Er is in 2023 ondersteund bij de afhandeling van incidenten (Veilig Publieke Taak) en de beveiliging van medewerkers, verkiezingen en andere bijeenkomsten. Ook zijn er trainingen georganiseerd. Er is gestart met de pilot ‘Beleid kwetsbare functies’ en de herijking van de screening van medewerkers Veiligheid en Handhaving. |
Privacy (AVG) |
Indien niet wordt voldaan aan de AVG bestaat de kans op het onverantwoordelijk gebruik en uitwisseling van persoonsgegevens en privacygevoelige informatie. Daarnaast zou vertrouwelijke / gevoelige informatie beschikbaar kunnen komen bij niet-geautoriseerden (binnen en buiten de organisatie). Wij proberen dit te minimaliseren door o.a. Data Protection Impact Assessments (DPIA’s) met risico mitigerende maatregelen uit te voeren. Het niet voldoen aan de AVG heeft als risico’s onder meer: datalekken, een boete, een verwerkingsverantwoordelijke corrigerende maatregel, een schadevergoeding voor een inwoner of bedrijf en reputatieschade. |