Effectindicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie | ||||
% doelgroepleerlingen (groep 3) dat gemiddeld of bovengemiddeld scoort voor technisch lezen | 63% | 70% | 60% | ||||
Realisatie: | Het in 2021 verhoogde ambitieniveau van 50% naar 70% wordt niet gehaald. Waar we bij doelgroepleerlingen een afname zien van 63% naar 60% dat (boven)gemiddeld scoort, zien we in de SPILmonitor een stijging bij niet-doelgroepkinderen van 62% naar 66% dat (boven)gemiddeld scoort. Onbekend is waardoor dit verschil veroorzaakt is. | ||||||
Toelichting indicator: | De score voor technisch lezen is bepaald d.m.v. het afnemen van de drie-minuten-toets (DMT) aan het eind van groep3. De DMT meet hoe nauwkeurig en hoe snel een kind kan lezen door vast te stellen hoeveel losse woorden het kind in drie minuten tijd kan lezen. | ||||||
Motivatie keuze: | Doelgroepleerlingen betreffen kinderen die als peuter een indicatie voor Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) kregen, met als doel om zonder/met minder taalachterstanden in te stromen in groep 3. Het % geeft aan hoe deze kinderen scoren t.o.v. landelijke cijfers. op het gebied van technisch lezen. We weten ook de technische leesontwikkeling van niet-doelgroep leerlingen en kunnen zo beoordelen of doelgroepkinderen de achterstanden hebben ingehaald t.o.v. niet-doelgroepkinderen. | ||||||
Bron: | SPILmonitor | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Optimale ontwikkeling 0-13 jarigen | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
% leerlingen met startkwalificatie | 83% | 86% | 81% | ||||
Realisatie: | Afname wordt veroorzaakt door toename van vluchtelingen waarbij DUO hun buitenlandse diploma niet als startkwalificatie valideert wat resulteert in een lager percentage jongeren met een startkwalificatie. | ||||||
Toelichting indicator: | De indicator geeft het percentage 22 jarige leerlingen weer met een startkwalificatie. Een startkwalificatie is een diploma havo, vwo, mbo niveau 2 of hoger. Met een startkwalificatie heb je meer kans op een baan. | ||||||
Motivatie keuze: | Berust op een regionaal instrument (Centrale leerlingenregistratie Zuidoost-Brabant) . Met het % vsv breng je de uitvallers in beeld, met deze indicator breng je de positieve kant in beeld. Leerlingen van 18 tot 23 jaar krijgen hulp van Regionale Meld- en Coördinatiepunten (RMC-regio’s) om toch een startkwalificatie te halen. | ||||||
Bron: | DUO | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Jongeren (13-23 jaar) perspectief bieden op diploma/arbeid/dagbesteding | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
% Voortijdige schoolverlaters totaal (VO + MBO) | 3,05% | 2,1% | 2,87% | ||||
Realisatie: | Ondanks de landelijke stijging zien we lokaal een dalende trend van voortijdig schoolverlaters. In schooljaar 2022-2023 was er in Eindhoven sprake van 2,87% ten opzichte van 3,05% in 2021-2022. In de regio was er in schooljaar 2022-2023 sprake van 2,27% en landelijk 2,38%. | ||||||
Toelichting indicator: | Het percentage voortijdig schoolverlaters woonachtig in Eindhoven. Zij hebben geen startkwalificatie (sk) en volgen geen opleiding. Jongeren die geen sk kunnen halen door een beperking, vallen hier buiten. | ||||||
Motivatie keuze: | Uitvoering van een wettelijke taak. Volgens de RMC-wetgeving moeten gemeenten jongeren zonder sk volgen, gemeenten bieden jongeren begeleiding (terug) naar onderwijs, naar werk of een combinatie daarvan. | ||||||
Bron: | DUO | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Jongeren (13-23 jaar) perspectief bieden op diploma/arbeid/dagbesteding | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
% deelnemers volwasseneducatie dat taalvaardiger is geworden | 82% | 73% | n.n.b. | ||||
Realisatie: | cijfers nog niet beschikbaar. | ||||||
Toelichting indicator: | Jaarlijks neemt prof. Dr. Maurice de Greef de Nederlandse Monitor Volwasseneducatie af bij cursisten in de gemeente. Daarbij worden twee meetmomenten gehanteerd waarbij kan worden aangegeven of er een stijging heeft plaatsgevonden. Gemeten wordt in hoeverre de deelnemers zijn taalvaardigheden beter kan toepassen in de praktijk. Er zijn 2 meetmomenten. Een meting aan het begin van een traject en een meting na circa 6 maanden van een traject. Hiervoor wordt het SIT-instrument ingezet. | ||||||
Motivatie keuze: | Deze indicator geeft aan dat de cursist een stijging doormaakt in zijn taalvaardigheid. Daarmee kan men een betere positite in de samenleving ervaren. | ||||||
Bron: | Nederlandse monitor volwasseneducatie | ||||||
Bron type: | overig | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Volwassenen beheersen basisvaardigheden | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
Prestatie-indicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie | ||||
% van de geïndiceerde peuters in Eindhoven dat wordt bereikt met voorschoolse educatie | 91% | 93% | 93% | ||||
Realisatie: | Het bereik 2023 is 2% hoger dan eerdere jaren. In de VE-monitor over eerdere jaren zijn onbedoeld peuters van >=4 jaar meegeteld, die niet meer tot de doelgroep behoorden meegeteld. Dit is in de VE-monitor 2023 hersteld. | ||||||
Toelichting indicator: | Het betreft het % geïndiceerde peuters in de leeftijd van 2,25 tot 4 jaar dat naar een VE-gecertificeerde kinderopvang (=voorschool) gaat. Het consultatiebureau geeft de indicatie af. | ||||||
Motivatie keuze: | Hoe groter het bereik met voorschoolse educatie, hoe meer we onderwijsachterstanden voorkomen. | ||||||
Bron: | Spilmonitor 2020 | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Optimale ontwikkeling 0-13 jarigen | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
% van alle peuters in Eindhoven dat wordt bereikt met voorschoolse educatie | 69% | 74% | 78% | ||||
Realisatie: | Het bereik 2023 is 9% hoger dan eerdere jaren. In de VE-monitor over eerdere jaren zijn onbedoeld peuters van >=4 jaar meegeteld, die niet meer tot de doelgroep behoorden meegeteld. Dit is in de VE-monitor 2023 hersteld. | ||||||
Toelichting indicator: | Voor- en vroegschoolse educatie levert een belangrijke bijdrage aan de (taal)ontwikkeling van peuters en kleuters met als uiteindelijk doel, dat kinderen zonder/met minder taalachterstanden instromen in groep 3. | ||||||
Motivatie keuze: | Hoe groter het bereik, hoe meer we onderwijsachterstanden voorkomen | ||||||
Bron: | Spilmonitor | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Optimale ontwikkeling 0-13 jarigen | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
Aantal laaggeletterde cursisten | 3.846 | 3.490 | n.n.b. | ||||
Realisatie: | cijfers nog niet beschikbaar. | ||||||
Toelichting indicator: | Middels een jaarlijkse uitvraag naar alle uitvoerende partners. | ||||||
Motivatie keuze: | Gezien de stijging die we hebben doorgemaakt tussen de gestelde doelstelling uit het Stadsplan 2019-2023 en het geactualiseerde Stadsplan Basisvaardigheden 2021-2023 is ervoor gekozen om de ambitie aanzienlijk te verhogen. | ||||||
Bron: | Gemeentelijke uitvraag richting uitvoerende partijen. | ||||||
Bron type: | enquête | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Optimale ontwikkeling 0-13 jarigen | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
% jongeren in een kwetsbare positie uitgestroomd naar onderwijs jaar later | 67% | 70% | 64% | ||||
Realisatie: | We zien een lichte daling. In schooljaar 2022-2023 is er sprake van 64% ten opzichte van 67% in 2021-2022 door toename van jongeren in kwetsbare positie uitgestroomd naar arbeid jaar later. | ||||||
Toelichting indicator: | Het percentage jongeren uit praktijkonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs dat een jaar na uitstroom onderwijs volgt binnen het mbo | ||||||
Motivatie keuze: | % geeft inzicht in mate waarin er sprake is van een sluitende aanpak. De sluitende aanpak is erop gericht dat kwetsbare jongeren niet uitvallen. Met de indicatoren uitstroom naar onderwijs en werk volgen we deze jongeren en krijgen we inzicht in welk deel ‘goed terecht komt’ in onderwijs of werk. | ||||||
Bron: | Regionaal volgsysteem | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Jongeren (13-23 jaar) perspectief bieden op diploma/arbeid/dagbesteding | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
% jongeren in een kwetsbare positie uitgestroomd naar arbeidsmarkt jaar later | 16% | 15% | 16% | ||||
Realisatie: | |||||||
Toelichting indicator: | Het percentage jongeren uit praktijkonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs dat een jaar na uitstroom werk heeft voor minimaal 12 uur per week (landelijke richtlijn rijksoverheid) | ||||||
Motivatie keuze: | Indicator zegt iets over de mate waarin sprake is van een sluitende aanpak. De sluitende aanpak is erop gericht dat kwetsbare jongeren niet uitvallen. Met de indicatoren uitstroom naar onderwijs en werk volgen we deze jongeren en krijgen we inzicht in welk deel ‘goed terecht komt’ in onderwijs of werk. | ||||||
Bron: | Regionaal volgsysteem | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Jongeren (13-23 jaar) perspectief bieden op diploma/arbeid/dagbesteding | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
% VSV-ers uitgestroomd naar onderwijs jaar later | 18% | 25% | 20% | ||||
Realisatie: | |||||||
Toelichting indicator: | Het percentage jongeren dat een jaar na uitstroom onderwijs volgt binnen mbo. | ||||||
Motivatie keuze: | Indicator zegt iets over de mate waarin sprake is van een sluitende aanpak. | ||||||
Bron: | |||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Jongeren (13-23 jaar) perspectief bieden op diploma/arbeid/dagbesteding | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
% VSV-ers uitgestroomd naar arbeidsmarkt jaar later | 38% | 39% | 41% | ||||
Realisatie: | |||||||
Toelichting indicator: | |||||||
Motivatie keuze: | |||||||
Bron: | |||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Jongeren (13-23 jaar) perspectief bieden op diploma/arbeid/dagbesteding | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||