Effectindicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie | ||||
% inwoners dat minder redzaam is (o.b.v. eigen beleving) | 17% | ≤ 15% | 15% | ||||
Realisatie: | Dit percentage fluctueert weinig door de jaren heen. Het ligt iets lager dan in 2022 en komt overeen met 2021. Het is begrijpelijk dat er altijd een percentage inwoners is dat aangeeft zich (een periode in het leven) minder zelfredzaam te voelen. | ||||||
Toelichting indicator: | Tussen 2014 en 2019 is de ‘eigen kracht index’ gemeten. Vanaf 2020 volgen we een nieuwe meetmethode, die beter inzicht geeft in de mate van redzaamheid/veerkracht. De titel van deze indicator is daarom m.i.v. de begroting 2023 gewijzigd van '% inwoners met een beperkte eigen kracht' naar '% inwoners dat minder redzaam is (o.b.v. eigen beleving)'. 10 stellingen, conform de verkorte versie van de redzaamheidsschaal (kern van veerkracht), vormen de score voor de mate van redzaamheid (beoordeeld a.d.h.v. inwoners eigen beleving). Deze stellingen zijn: ik heb weinig controle over de dingen die me overkomen; sommige van mijn problemen zijn met geen mogelijkheid op te lossen; ik voel me vaak hulpeloos bij het omgaan met de problemen van het leven; ik kan ongeveer alles als ik mijn zinnen er op gezet heb; ik heb het gevoel dat ik een richting en een doel heb in het leven; ik geniet ervan om plannen te maken en uit te voeren; er zijn genoeg mensen op wie ik in geval van narigheid kan terugvallen; vaak voel ik me in de steek gelaten; wanneer ik daar behoefte aan heb, kan ik altijd bij mijn vrienden terecht; ik vind mijn kring van vrienden en kennissen te beperkt. | ||||||
Motivatie keuze: | In de visie WIJeindhoven wordt een stevig beroep gedaan op de eigen kracht van inwoners van Eindhoven. Het is daarom relevant om inzicht te hebben in de mate van veerkracht van Eindhovenaren. Deze indicator berust op scores voor bekende belemmeringen voor zelfredzaamheid en eigen kracht en kan dus voorzien in dit opzicht. Deze meting wordt ook toegepast door andere Brabantse steden (driejaarlijks in opdracht van de Provincie Noord-Brabant, uitgevoerd door onderzoeksbureau PON/Telos), waardoor een benchmark mogelijk is. | ||||||
Bron: | Inwonersenquête BiO | ||||||
Bron type: | enquête | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Een krachtige sociale basis | ||||||
Beleidsstukken: | Kadernotitie “De kracht van de stad – De Sociale basis van WIJeindhoven" | ||||||
% inwoners dat niet actief betrokken is bij diverse maatschappelijke activiteiten in de samenleving | 4% | ≤ 4% | 4% | ||||
Realisatie: | Dit percentage komt overeen met de realisatie in eerdere metingen (2020 en 2022). Noemenswaardig is dat het percentage inwoners dat vrijwilligerswerk doet wederom is afgenomen t.o.v. 2022. Daar tegenover neemt een groter aandeel deel aan cultuur. | ||||||
Toelichting indicator: | De titel van deze indicator is per 2023 gewijzigd van '% inwoners dat niet deelneemt aan activiteiten in de samenleving', in '%inwoners dat niet actief betrokken is bij de diverse maatschappelijke activiteiten in de samenleving'. De vragen waar deze indicator op is gebaseerd zijn: werken en/of studeren; sporten; het doen van vrijwilligerswerk; uitgaan (bezoek aan culturele activiteiten: (pop)concert, opera, toneel, ballet, cabaret, musical, film, museum en dansavond of houseparty); en lidmaatschap van verenigingen. Maximaal kan men op alle vijf terreinen meedoen, minimaal op geen enkel terrein. Voor ouderen geldt dat meedoen op vier terreinen het maximale is, omdat slechts weinigen nog werken of studeren. Mensen die 'niet actief betrokken zijn', nemen dus aan geen van deze activiteiten deel. | ||||||
Motivatie keuze: | In een stad met een sterke sociale basis heeft iedereen de mogelijkheid om te participeren. Deze score geeft daarom een indicatie van de kracht van de sociale basis en de mate van participatie van inwoners. Het is een beproefde indicator die vergelijking met de situatie uit voorgaande jaren toelaat. | ||||||
Bron: | Inwonersenquête BIO | ||||||
Bron type: | enquête | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Een krachtige sociale basis | ||||||
Beleidsstukken: | Kadernotitie “De kracht van de stad – De Sociale basis van WIJeindhoven" | ||||||
% inwoners dat een beperkt sociaal netwerk ervaart | 11% | ≤ 5% | 11% | ||||
Realisatie: | Het percentage komt overeen met 2022. Door de realisatiecijfers van 2020-2022, is het te verwachten percentage per begroting 2024 bijgesteld naar minder of gelijk aan 10%. Dat lijkt meer realistisch. | ||||||
Toelichting indicator: | De naamgeving van de indicator is per 2023 gewijzigd van '%inwoners dat behoort tot de categorie meest geïsoleerd' in '%inwoners dat een beperkt sociaal netwerk ervaart', zodat het beter aansluit op het concept wat we meten. De meting zelf is niet gewijzigd. De score is een cijfer dat is samengesteld op basis van stellingen in de inwonersenquête: er zijn genoeg mensen op wie ik in geval van narigheid kan terugvallen; vaak voel ik me in de steek gelaten; wanneer ik daar behoefte aan heb, kan ik altijd bij mijn vrienden terecht; ik vind mijn kring van vrienden en kennissen te beperkt. De indicator laat zien welk deel van de inwoners ervaart een beperkt sociaal netwerk te hebben. | ||||||
Motivatie keuze: | Binnen de visie WIJeindhoven doen we een beroep op ‘samenkracht’. Een sterke sociale basis kenmerkt zich door de aanwezigheid van sterke sociale netwerken waarop inwoners kunnen terugvallen. Deze indicator laat zien voor welk deel van de inwoners van Eindhoven dit zo niet ervaren wordt, waardoor zij mogelijk niet kunnen terugvallen op een sterk sociaal netwerk. | ||||||
Bron: | Inwonersenquête BiO | ||||||
Bron type: | enquête | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Een krachtige sociale basis | ||||||
Beleidsstukken: | Kadernotitie “De kracht van de stad – De Sociale basis van WIJeindhoven" |
Prestatie-indicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie | ||||
Aantal deelnemers aan gesubsidieerde activiteiten in de sociale basis | 227.145 | 150.000 | - | ||||
Realisatie: | Bij de jaarrekening 2022 bleek deze indicator voor extra administratieve lasten te zorgen aan de kant van de subsidie-ontvangers, bovendien was het cijfer (door veel dubbelingen) weinig/nietszeggend. Daarom is besloten niet te meten over 2023. | ||||||
Toelichting indicator: | Het betrof het aantal deelnemers aan de activiteiten die we subsidiëren vanuit de subsidieregelingen Versterken sociale basis, Informele zorg, Vrijwillig jeugdwerk, Meedoen en Maatschappelijke participatie, Basisdagbesteding, Inwonersinitiatieven, Diversiteit en relevante begrotingssubsidies. Het gaat om een optelsom van inwoners die bereikt worden met gesubsidieerde activiteiten vanuit diverse subsidiepartners. Inwoners kunnen aan meerdere activiteiten deelnemen, en worden dan dus meerdere keren meegeteld. Het gaat dus niet om unieke personen. Deze indicator is voor het eerst opgenomen in de begroting en jaarstukken 2022. Bij jaarrekening 2022 bleek de informatie niet direct uit de bij ons bekende verantwoordingsgegevens te halen, waardoor het zorgde voor extra administratieve lasten (en onduidelijkheid) aan de kant van de subsidieontvangers. Omdat het cijfer ook weinig zegt over resultaat/impact, is besloten de indicator niet langer uit te vragen. Er wordt gewerkt aan het verkrijgen van een beter inzicht in de resultaten in de sociale basis (monitoringsplan). | ||||||
Motivatie keuze: | Volgens de visie WIJeindhoven wordt een stevig beroep gedaan op de eigen kracht van inwoners van Eindhoven. Activiteiten in de sociale basis dragen bij aan het verkrijgen van een sociaal netwerk om op terug te kunnen vallen als dat nodig is en daarmee aan het versterken van de eigen kracht van inwoners. De activiteiten bieden inwoners ondersteuning op verschillende gebieden en van verschillende zwaarteniveaus. Activiteiten worden op verschillende momenten aangeboden, variërend van eenmalig tot aan meerdere keren per week. | ||||||
Bron: | Extra verantwoordingsgegevens gesubsidieerde organisaties | ||||||
Bron type: | overig | ||||||
Frequentie: | overig | ||||||
Hoort bij doel: | Een krachtige sociale basis | ||||||
Beleidsstukken: | Kadernotitie “De kracht van de stad – De Sociale basis van WIJeindhoven" | ||||||
Oordeel cliëntenraad SD over betrokkenheid inwoners bij beleidsvorming | 7 | 7,5 | 5 | ||||
Realisatie: | De CRSD is op basis van een eigen afweging gekomen tot dit oordeel over de betrokkenheid van de CRSD bij beleidsvorming in 2023. | ||||||
Toelichting indicator: | De cliëntenraad SD wordt gevraagd een oordeel te geven over hun eigen betrokkenheid bij beleidsvorming. De titel van deze indicator dient nog aangepast te worden in deze lijn. | ||||||
Motivatie keuze: | Eén van de rollen van de cliëntenraad is dat zij toezicht houden op de zorgvuldigheid van het proces van cliëntenparticipatie. Deze gegevens geven ons directe informatie over onze prestaties op dit gebied. | ||||||
Bron: | Cliëntenraad Sociaal Domein | ||||||
Bron type: | overig | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Een krachtige sociale basis | ||||||
Beleidsstukken: | Kadernotitie “De kracht van de stad – De Sociale basis van WIJeindhoven" | ||||||
Oordeel provincie over behalen taakstelling huisvesten vergunninghouders | groen | groen/oranje | groen | ||||
Realisatie: | Eindhoven heeft in 2023 aan de taakstelling huisvesting vergunninghouders voldaan | ||||||
Toelichting indicator: | Halfjaarlijks oordeelt de provincie of de gemeente voldoet aan de taakstelling op het gebied van huisvesting vergunninghouders. Het behalen van de taakstelling is afhankelijk van het beschikbaar aantal sociale huurwoningen. Hiertoe zijn afspraken gemaakt met woningcorporaties. | ||||||
Motivatie keuze: | Het oordeel van de provincie laat zien of we voldoen aan de wettelijke taak voor het tijdig en passend huisvesten van vergunninghouders | ||||||
Bron: | Provinciaal toezichtskader | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | overig | ||||||
Hoort bij doel: | Vergunninghouders zijn zelfredzaam | ||||||
Beleidsstukken: | Beleidsplan Nieuwe Wet Inburgering, Thuis in Eindhoven (2020) | ||||||
% asielstatushouders die examen behalen binnen wettelijke termijn | - | - | - | ||||
Realisatie: | Voor het behalen van de examens zijn pas vanaf 2024/2025 prestaties te verwachten, aangezien de nieuwe wet in ingegaan in 2022 en de wettelijke inburgeringstermijn 3 jaar is. | ||||||
Toelichting indicator: | De wettelijke termijn van inburgering is 3 jaar. Bij uitzondering kan dit nog met een half jaar verlengd worden. Vanaf 1 januari 2022 is de gemeente verantwoordelijk voor het inburgeringsproces van asielstatushouders. In 2024 kan op zijn vroegst hierover gerapporteerd worden. | ||||||
Motivatie keuze: | Het behalen van het examen is de belangrijkste indicator om te zien of de inburgeringsplicht behaald is | ||||||
Bron: | Suite | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Vergunninghouders zijn zelfredzaam | ||||||
Beleidsstukken: | Beleidsplan Nieuwe Wet Inburgering, Thuis in Eindhoven (2020) | ||||||
% gezinsmigranten die examen behalen binnen wettelijke termijn | - | - | - | ||||
Realisatie: | Voor het behalen van de examens zijn pas vanaf 2024/2025 prestaties te verwachten, aangezien de nieuwe wet in ingegaan in 2022 en de wettelijke inburgeringstermijn 3 jaar is. | ||||||
Toelichting indicator: | De wettelijke termijn van inburgering is 3 jaar. Bij uitzondering kan dit nog met een half jaar verlengd worden. Vanaf 1 januari 2022 is de gemeente verantwoordelijk voor het inburgeringsproces van vergunninghouders. In 2024 kan op zijn vroegst hierover gerapporteerd worden. | ||||||
Motivatie keuze: | Het behalen van het examen is de belangrijkste indicator om te zien of de inburgeringsplicht behaald is. | ||||||
Bron: | Suite | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Vergunninghouders zijn zelfredzaam | ||||||
Beleidsstukken: | Beleidsplan Nieuwe Wet Inburgering, Thuis in Eindhoven (2020) | ||||||
% vergunninghouders dat betaald werk heeft | - | 50% | - | ||||
Realisatie: | Voor het participeren middels betaald werk zijn pas vanaf 2024/2025 prestaties te verwachten, aangezien de nieuwe wet in ingegaan in 2022 en de wettelijke inburgeringstermijn 3 jaar is. | ||||||
Toelichting indicator: | De wettelijke termijn van inburgering is 3 jaar. Bij uitzondering kan dit nog met een half jaar verlengd worden. Vanaf 1 januari 2022 is de gemeente verantwoordelijk voor het inburgeringsproces van vergunninghouders. De gemeente ondersteunt dus ook met de begeleiding naar betaald werk of onderwijs. In 2024 kan op zijn vroegst hierover gerapporteerd worden. | ||||||
Motivatie keuze: | Vergunninghouders worden zo snel als kan begeleid naar betaald werk of onderwijs. Op basis van ervaringen zien we dat dit bij een flink deel van de vergunninghouders niet lukt binnen de wettelijke termijn, vanwege een grote afstand tot de arbeidsmarkt. Deze vergunninghouders worden begeleid naar maatschappelijke participatie om op een later moment zo mogelijk betaald werk te kunnen verrichten. | ||||||
Bron: | Suite4werk | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Vergunninghouders zijn zelfredzaam | ||||||
Beleidsstukken: | Beleidsplan Nieuwe Wet Inburgering, Thuis in Eindhoven (2020) | ||||||
% asielstatushouders (of vergunninghouders) stroomt uit de bijstand | - | 40% | - | ||||
Realisatie: | Voor de uitstroom uit de bijstand zijn pas vanaf 2024/2025 prestaties te verwachten, aangezien de nieuwe wet in ingegaan in 2022 en de wettelijke inburgeringstermijn 3 jaar is. | ||||||
Toelichting indicator: | Cijfers kunnen op zijn vroegst geleverd worden in 2024, bij afronding wettelijke termijn inburgeringsplicht | ||||||
Motivatie keuze: | Vergunningshouders worden zo snel als kan begeleid naar betaald werk en daarmee ook uitstroom uit de bijstand. Uitstroom uit de bijstand is een belangrijke indicator om te weten of een vergunninghouder in staat is om zich zelfstandig te redden | ||||||
Bron: | Suite4werk | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Vergunninghouders zijn zelfredzaam | ||||||
Beleidsstukken: | Beleidsplan Nieuwe Wet Inburgering, Thuis in Eindhoven (2020) |